Publicatie: Dutch EV drivers’ acceptance of vehicle-to-grid (V2G) at long-term parking – Een Master Thesis van Koen van Heuveln

Het Vehicle-2-Grid concept is nog altijd een relatief nieuwe technologische innovatie. Er zijn verschillende projecten en pilots gedaan of zijn nog actief, zowel in Nederland als in andere landen, om te begrijpen hoe de technologie presteert en hoe deze samenwerkt met andere componenten, zoals PV en statische batterijen. Maar wat vinden de eindgebruikers / EV-rijders (consumenten) nu eigenlijk van V2G?

Nu de technologie opstaat uit de proof of concept fase, wordt het succes ervan wordt uiteindelijk bepaald door de mate waarin het wordt geadopteerd, dat geldt ook voor de mensen die rijden in elektrische voertuigen.

Bij Cenex Nederland werken we aan verschillende initiatieven om dit te doorgronden en de rol en het perspectief van EV-rijders te begrijpen, met name op het gebied van Smart Charging en Vehicle-2-Grid.

Koen van Heuveln

Dit laatste had specifiek de interesse van Koen van Heuveln, Management of Technology student aan de TU Delft, voor zijn Master Thesis. Gezien alle (technische) mogelijkheden die V2G kan bieden, merkte hij ook de minimale aandacht voor en het betrekken van consumenten (EV-rijders) in de diverse V2G-initiatieven tot heden, Koen definieerde zijn onderzoeksvraag als:

“In welke mate accepteren Nederlandse EV-rijders V2G bij langdurig parkeren?”

Wat zijn enkele van de belangrijkste uitkomsten van Koen’s onderzoek? Hoe meer de EV-rijder bekend was/werd met hoe V2G werkt, hoe groter de acceptatie, en overigens niet alleen bij langdurig parkeren. Zowel het ontvangen van een vorm van compensatie tot de wetenschap dat ze bijdragen aan het oplossen van een maatschappelijke uitdaging bleken belangrijke motivaties voor acceptatie door EV-rijders. Men vindt een duidelijke en transparante (bi-directionele) communicatie erg belangrijk, evenals een relatief soepele integratie met hun ‘normale’ (EV) gebruikspatroon.

We hebben met veel plezier met Koen samengewerkt op dit onderwerp. Net als de samenwerking met TU Delft en Rishabh Ghotge (PowerParking project). Je Koen’s thesis downloaden via de downloadknop of er links doorheen bladeren. En het is ook beschikbaar op de server van de TU Delft hier.

Met dank aan het Interreg NSR’s SEEV4-City project en diens partners.