Profiteer nu nog van de SPRILA subsidie tot 31 december 2024
Het elektrificeren van een wagenpark is een uitdaging die veel ondernemers tegenkomen. De voordelen lijken duidelijk: duurzame bedrijfsvoering, voldoen aan Zero Emissie zones en het verlagen van de Total Cost of Ownership (TCO). Maar zodra je met de realiteit van elektrificatie geconfronteerd wordt, blijkt het al snel complexer dan gedacht. Het gaat niet alleen om het aanschaffen van elektrische voertuigen, maar ook om de laadinfrastructuur. En laten we eerlijk zijn, het plannen, installeren en beheren van laadpunten is waarschijnlijk niet waar jouw expertise ligt.
Al snel ontstaat er paniek en wordt er gekozen voor een set dure snelladers, simpelweg om van het probleem af te zijn. Maar is dat echt nodig? In veel gevallen blijkt dat niet zo te zijn. Ondernemers komen er te laat achter dat deze investering onnodig was en dat een efficiëntere, op maat gemaakte oplossing meer dan voldoende had kunnen zijn.
Daar komen wij in beeld. Wij begrijpen dat je geen tijd en resources hebt om je volledig te verdiepen in de complexe wereld van laadoplossingen. Daarom hebben wij een tool ontwikkeld die je precies laat zien wat je echt nodig hebt. Met deze tool helpen we je bij het plannen van een kostenefficiënte laadinfrastructuur, zonder onnodige investeringen. Zo houd jij je focus op je core business, terwijl wij ervoor zorgen dat je wagenpark optimaal geladen is.
Wil je weten hoe onze calculatie en optimalisatie tool jou kan helpen om slim te investeren in laadinfrastructuur? Lees dan verder hoe wij te werk gaan.
EIGER
A short description of the step
A short description of the step
A short description of the step.
A short description of the step
SPRILA Advies
De SPRILA Advies subsidie helpt bedrijven met het analyseren en plannen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. De subsidie vergoedt tot 50% van de advieskosten (met een maximum van €5.000) en ondersteunt bedrijven bij het verduurzamen van hun wagenpark. De regeling is gericht op ondernemers die laadpunten willen installeren, maar eerst willen weten hoeveel laadpunten er nodig zijn, waar ze geplaatst moeten worden en welke investeringen daarmee gepaard gaan.
Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor de SPRILA Advies subsidie moet je als ondernemer aan de volgende voorwaarden voldoen:
SPRILA Aanschaf
De SPRILA Aanschaf Subsidie biedt bedrijven financiële ondersteuning bij het aanschaffen en installeren van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. De subsidie vergoedt maximaal 40% van de kosten, met een maximum van €100.000 per locatie. Voorwaarden zijn onder andere dat de laadpunten op eigen terrein van het bedrijf moeten staan, en de infrastructuur moet bijdragen aan de verduurzaming van het wagenpark.
Voorwaarden:
Verschil met SPULA
Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over de . Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA), met duidelijke antwoorden om u verder te helpen.
Antwoord: Maximaal 50% subsidie tot € 3.500 per aanvraag. De maximale subsidie per aanvrager is € 10.000 per kalenderjaar per aanvrager of groep aanvragers. U vraagt advies aan per laadlocatie
Antwoord: Bedrijven, exploitanten van laadinfrastructuur, en zorginstellingen die economische activiteiten verrichten, kunnen subsidie aanvragen. Ook huurders van een parkeerterrein komen in aanmerking als ze aan de overige voorwaarden voldoen.
Antwoord: De maximale subsidie per aanvrager is € 350.000 per kalenderjaar voor laadinfrastructuur, exclusief eventuele batterijen.
Antwoord: De maximale subsidie per aanvrager is € 350.000 per kalenderjaar voor laadinfrastructuur, exclusief eventuele batterijen.
Antwoord: Nee, de subsidie is bedoeld voor laadinfrastructuur op privéterreinen die niet te allen tijde voor het publiek toegankelijk zijn. De laadlocatie mag echter secundair worden opengesteld voor derden, bijvoorbeeld op specifieke tijden.
Antwoord: Ja, als u een parkeerterrein huurt en het niet permanent voor het publiek toegankelijk is, komt u in aanmerking voor de subsidie.
Antwoord: Ja, u kunt subsidie aanvragen voor nieuwe laadinfrastructuur die wordt aangelegd, ook als dit een uitbreiding is van bestaande laadstations.
Antwoord: Voor een subsidieaanvraag onder € 25.000 moet u de aanvraag binnen 13 weken na afronding van de installatiewerkzaamheden indienen. Voor een aanvraag boven € 25.000 mogen er nog geen opdrachten zijn verstrekt op het moment van de aanvraag.
Antwoord: Voor aanvragen boven € 25.000 mogen er geen opdrachten worden verstrekt voor de aanvraag. Bij aanvragen onder € 25.000 mag de installatie al voltooid zijn, mits de subsidie binnen 13 weken na realisatie wordt aangevraagd.
Antwoord: Ja, de subsidie omvat een deel van de kosten voor de aanschaf en installatie van laadinfrastructuur, inclusief de hoofdaansluiting en bekabeling.
Antwoord: Ja, de SPRILA-subsidie kan gecombineerd worden met de MIA, maar het MIA-bedrag (11,25% van de investeringskosten) wordt in mindering gebracht op het subsidiebedrag vanwege staatssteunregels. Dit moet expliciet worden aangegeven bij de MIA-aanvraag.
Antwoord: Ja, het is mogelijk om de subsidie in te trekken. Echter, het subsidiebedrag komt dan te vervallen en wordt teruggevoerd naar de algemene middelen. Het kan daarna niet meer worden toegewezen aan andere ondernemers.
Antwoord: Als uw subsidieaanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u een deel van het bedrag als voorschot. Dit voorschot wordt berekend op basis van de goedgekeurde kosten. De exacte details staan vermeld op de RVO-website.
Antwoord: Ja, voor een AC-laadstation geldt dat deze een minimaal vermogen van 11 kW moet hebben en minimaal 4 laadpunten moet ondersteunen. Voor DC-laadstations geldt een minimaal vermogen van 20 kW en minimaal 1 laadpunt. Rekentool beschikbaar op RVO website
Antwoord: Voor een adviesaanvraag moet u het volgende indienen: het ontvangen adviesrapport, de factuur en het betaalbewijs, het KvK-nummer van het adviesbureau, een de-minimisverklaring en uw eHerkenning op niveau 3.
Antwoord: Alleen VvE’s van ondernemers die economische activiteiten verrichten, komen in aanmerking voor de regeling. Particuliere VvE’s vallen hier niet onder en hebben hun eigen regeling.
Antwoord: Ja, zorginstellingen die economische activiteiten verrichten kunnen in aanmerking komen voor de subsidie, mits ze voldoen aan de overige voorwaarden van de regeling.
Antwoord: Een parkeerterrein wordt als privaat beschouwd als het niet te allen tijde voor het publiek toegankelijk is. Een parkeerterrein dat bijvoorbeeld alleen toegankelijk is voor medewerkers of gemachtigde bezoekers voldoet aan deze eis.
Antwoord: De MIA-aftrek wordt berekend over de in aanmerking komende investeringskosten. Dit bedrag wordt vervolgens in mindering gebracht op het SPRILA-subsidiebedrag. Dit moet expliciet worden aangegeven bij de MIA-aanvraag.
Antwoord: Ja, V2G-laadpalen komen in aanmerking voor subsidie, mits ze voldoen aan de gestelde technische voorwaarden van de regeling.
Antwoord: Nee, subsidie voor een batterij kan alleen worden aangevraagd in combinatie met minimaal € 25.000 subsidie voor laadinfrastructuur. Beide moeten tegelijk worden aangevraagd.
Antwoord: Ja, dat is technisch mogelijk, maar de voorwaarden voor het gebruik van de batterij zijn zodanig opgesteld dat dit financieel niet aantrekkelijk is. Zo moet de batterij bijvoorbeeld voldoen aan een minimale laadtijd (C 0,25).
Met deze FAQ heeft u een compleet overzicht van de belangrijkste vragen rondom de SPRILA-subsidie. Voor meer informatie kunt u altijd terecht op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Cenex Nederland (Cenex NL), officieel opgericht in juni 2018, is een onafhankelijke non-profit technologisch advies en onderzoeksbureau. Wij zijn gespecialiseerd in emissievrije voertuig- en energie-infrastructuur, slimme mobiliteit en aanverwante toepassingen in de circulaire economie. Onze missie is om onze klanten en partners te ondersteunen in het maken van een betere wereld om in te wonen en te reizen. Dit betekent natuurlijk dat we ook de energietransitie stimuleren en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN willen verwezenlijken.
Naast ons eigen team in Nederland werken we nauw samen met onze strategische partner in het Verenigd Koninkrijk, het Centre of Excellence for Low Carbon en Fuel Cell Technologies (Cenex, est. in 2005). Dit betekent dat we toegang hebben tot een extra team van meer dan 20 specialisten met een breed scala aan aanvullende kennis en vaardigheden om ons team te versterken en in staat te stellen een groot scala aan expertise te bieden aan onze partners en klanten.
Stichting Cenex Nederland
Overhoeksplein 2
1031 KS Amsterdam
T: +31 (0)20 36 99 883
E: hello[at]cenexgroup.nl