Nieuw ZEV Alliance-rapport van GSMP gelanceerd op COP26: Internationale oproep voor een volwassen, bloeiend en rechtvaardig EV-laadecosysteem

1 november 2021

GSMP, het wereldwijde partnerschap van onafhankelijke, non-profit transportadviesbureaus, heeft samengewerkt aan beleid en aanbevelingen voor nationale en lokale autoriteiten om een volwassen, bloeiend en rechtvaardig ecosysteem voor het opladen van elektrische voertuigen te laten groeien.

Door input uit verschillende landen samen te brengen, worden aanbevelingen gedaan aan overheden over de hele wereld om hun eigen EV-infrastructuurbeleid en -programma’s te ontwikkelen die de noodzakelijke omschakeling naar emissievrije voertuigen zullen ondersteunen.

Er is een reeks beleidsinterventies nodig om te zorgen voor billijke toegang tot heffingen, ongeacht landbezit, handicap van de bestuurder of sociaaleconomische status, aangezien EV’s een mainstreamoptie worden voor persoonlijke en commerciële voertuigen en laadinstallaties versnellen. Het beleid moet worden gecoördineerd om de betrouwbaarheid van de laders te verbeteren en de interoperabiliteit te verbeteren, beperkingen van het elektriciteitsnetwerk aan te pakken en slechte bedrijfsscenario’s te ondersteunen om ervoor te zorgen dat volwassen ecosystemen floreren.

Effectieve laadecosystemen zullen gebruikers matchen met laadlocaties en laadtypen, daarom moet het infrastructuurbeleid onderscheid maken tussen degenen die particulier zullen opladen en bestuurders die afhankelijk zijn van openbare heffingen.

De aanbevelingen moedigen versnelde plannen voor de uitrol van speciale openbare laadhubs en openbare reiscorridors aan om snelle en ultrasnelle laders te huisvesten, aangezien de vraag van voertuigen die niet privé kunnen worden opgeladen aanzienlijk zal toenemen. Dit is met name voor prioritaire gebruikersgroepen die door wereldwijde belanghebbenden zijn geïdentificeerd, met name van ‘fleets & staff’, ‘high mileage local’ en ‘long haul’ chauffeurs.

Het rapport “Policies for a mature, flourishing & equitable EV charging ecosystem”, geproduceerd door het Global Sustainable Mobility Partnership (GSMP) voor de ZEV Alliance, werd vandaag gelanceerd tijdens een evenement in Glasgow voorafgaand aan de COP26 Transport Day op 10 november. Het bevat bijdragen van GSMP-leden in Amerika, het VK, Nederland, Zuid-Afrika en India, waarbij voorbeelden worden aangehaald uit het lidmaatschap van de International ZEV Alliance.

Rachel Muncrief, adjunct-directeur van de International Council on Clean Transportation, zei:

“Voor de regeringen van de ZEV Alliance en voor alle anderen die werken aan het versnellen van de ZEV-transitie, is laadinfrastructuur een aanhoudende uitdaging. Dit rapport van de GSMP geeft inzicht in de belangrijkste vragen waarmee overheden worden geconfronteerd bij het versterken van hun ZEV-verplichtingen en het creëren van uitgebreide, rechtvaardige heffingsstrategieën. Met de informatie en analyse in dit rapport kan opladen een aanjager zijn van de ZEV-overgang in plaats van een barrière.”

Jeff Allen, uitvoerend directeur van Forth, gevestigd in Oregon, VS, zei:

“Dit rapport schetst principes en strategieën die overheden over de hele wereld kunnen gebruiken om hun investeringen in opladen te begeleiden om de overgang naar elektrische mobiliteit te versnellen. Een belangrijke bevinding is dat het centreren van gelijkheid en het ontwerpen van programma’s rond bestuurders met de meeste barrières om elektrisch te gaan, over het algemeen zal resulteren in betere resultaten voor alle bestuurders. ”

Robert Evans, CEO van Cenex, gevestigd in Engeland, VK, zei:

“De versnelde elektrificatie van het wegvervoer wordt erkend als cruciaal voor het bereiken van net zero-doelstellingen en een volwassen, bloeiend en billijk laadecosysteem is daarvoor de sleutel. Dit rapport biedt internationale perspectieven op het beleid en de beste praktijkopties voor het opladen van elektrische voertuigen. Het richt zich op de meer uitdagende gebieden voor het opladen van elektrische voertuigen, waaronder de mogelijkheid voor bedrijfsvoertuigen. Het was een voorrecht om samen te werken met onze partners in GSMP om dit studiewerk uit te voeren voor de leden van de International ZEV Alliance en de International Council on Clean Transportation. We zijn blij dat we het rapport op deze eerste dag van COP26 kunnen lanceren en hopen dat dit rapport waardevolle inzichten oplevert voor internationale beleidsmakers in de komende jaren.”

Lees het rapport: Beleid voor een volwassen, bloeiende en rechtvaardige EV-laadecosyste m

De ZEV Alliance is een groep van 18 nationale, provinciale en provinciale overheden die zich inzetten voor een gezamenlijke aanpak om de markt voor Zero Emission Vehicles (ZEV’s) uit te breiden en de samenwerking tussen overheden op het gebied van relevant beleid te verbeteren.

Lokaal zijn ZEV’s over het algemeen goedkoper in gebruik, stiller bij lage snelheden en aangenamer om te rijden; op nationaal vlak zal het gebruik ervan de luchtkwaliteit verbeteren, met name in overbelaste zones, en nieuwe economische kansen creëren in een groeiende sector; en internationaal zou de massale uitrol van ZEV’s moeten helpen om het tempo van de wereldwijde klimaatverandering te vertragen en de olieafhankelijkheid te verminderen.

Een laadecosysteem bouwen

Volwassen en bloeiende laadsystemen bestaan eerder met specifieke overheidsfocus, hoogstwaarschijnlijk via een speciale opdracht van het ministerie van Transport of Energie. Dit zal de verantwoordelijkheid voor de productie en het onderhoud van een infrastructuurstrategie lokaliseren en een centraal punt bieden van waaruit de activiteiten op de verschillende niveaus van de federale, regionale en lokale overheid kunnen worden gecoördineerd.

Verbetering van de business case voor openbaar laden

De business case voor laders is essentieel om de broodnodige private investering te halen. Waar overheidsingrijpen gewenst is, kan een reeks modellen worden gebruikt om de financiële, reputatie- en operationele leveringsrisico’s te verdelen. Overheidsinstanties die zich actief willen inzetten, moeten met de door hen gekozen contractant op zoek gaan naar contractuele voorwaarden die een evenwicht vinden tussen risico’s en kansen.

Gelijke toegang tot opladen bieden

Het bieden van gelijke toegang tot EV-opladen is belangrijk om ervoor te zorgen dat de sociale en milieuvoordelen van elektrische mobiliteit voor iedereen beschikbaar zijn. Zonder overheidsingrijpen zullen laders mogelijk worden ingezet in meer welvarende gebieden waar het EV-eigendom hoger is. Hoewel het op korte termijn waarschijnlijk uitdagender zal zijn om van rechtvaardigheid de focus van ev-laadbeleid te maken, zal het op de lange termijn betere kansen en resultaten opleveren.

Opkomende oplossingen voor bedrijfsvoertuigen

Het gebruik van Battery Electric Trucks (BET) zal naar verwachting het komende decennium toenemen, met lichtere voertuigen voorop. Terwijl de economische argumenten voor elektrificatie sterker worden en de productkeuze toeneemt, zijn sterkere beleidsinterventies nodig om de acceptatie van zwaardere BETs te versnellen.

Vanuit een infrastructuurperspectief wordt verwacht dat lichtere BET’s dezelfde private en publieke infrastructuur zullen gebruiken als particuliere voertuigen. Voor zwaardere BET’s wordt verwacht dat particuliere commerciële locaties de voorkeur geven aan laadlocaties waar ruimte en de elektriciteitsnetwerkaansluiting dit toelaat. Waar dit niet mogelijk is, zal een nieuw netwerk van openbare laadlocaties moeten worden ontwikkeld, rekening houdend met de ontwikkelingen op het gebied van draadloos en bovenleidingladen.

Neem contact op om te zien hoe we uw uitstoot kunnen verlagen