BETT: Battery Electric Truck Trial

De Uitdaging

In 2021 heeft Innovate UK financiering toegewezen om het potentieel van batterij-elektrische vrachtwagens in real-world scenario’s te demonstreren. DAF, een vooraanstaand vrachtwagenfabrikant, leidde een project om een vloot van twintig 19-tons elektrische ongelede vrachtwagens in te zetten in negen vloten in de publieke sector in verschillende regio’s van Engeland. Het hoofddoel was om een onpartijdige evaluatie van de prestaties van deze voertuigen uit te voeren en onbevooroordeelde gegevens te genereren om de industrie te informeren over de voordelen en beperkingen van de integratie van elektrische zware vrachtvoertuigen (HGV’s).

Dit streven vertegenwoordigt een opmerkelijke vooruitgang in de transportsector en signaleert een verschuiving naar een duurzamer traject. Met deze wetenschappelijke basis kan de industrie weloverwogen beslissingen nemen en vooruitgang boeken in de richting van milieuvriendelijkere praktijken. Het betekent een bescheiden stap in de richting van een meer veelbelovende en duurzame toekomst voor toekomstige generaties.

De Ontwikkeling

Cenex ging deze uitdaging aan toen ze door DAF werden aangesteld als onafhankelijke partner voor het monitoren van de studie. Er is een BETT-portaal opgezet om live gegevens en bevindingen van de proef te verspreiden, en om een tool voor vlootplanning te demonstreren voor belanghebbenden die overwegen hun vrachtwagenvloot te elektrificeren.

Cenex NL ondersteunde onze collega’s van Cenex met de levenscyclusanalyse van de Battery Electric Truck Trial om inzicht te krijgen in de milieu-impact over de gehele levensduur van een truck, van de productie van grondstoffen tot de constructie, het reguliere gebruik en het einde van de levensduur. De analyse focussed op het verschil tussen een elektrische vrachtwagen en een dieselequivalent.

Het resultaat

De resultaten bieden cruciale inzichten in de milieu-impact van de overgang naar elektrische vrachtwagens, met de nadruk op emissies tijdens de productie, verschillende gebruiksscenario’s en scenario’s voor na het einde van de levensduur.

  • Tijdens de productiefase stoot de elektrische variant 1,6 keer meer uitstoot uit in vergelijking met de dieseltruck, voornamelijk toegeschreven aan het productieproces van de batterij.
  • De emissies tijdens de gebruiksfase variëren aanzienlijk, afhankelijk van de elektriciteitsbron. De standaard Britse elektriciteitsmix resulteert in minder dan de helft van de uitstoot van een dieseltruck, terwijl de Deense elektriciteitmix een reductie van bijna 90% kan bereiken. Omgekeerd kan een net dat afhankelijk is van steenkool leiden tot een toename van 13% in emissies in vergelijking met diesel.
  • Ondanks de hogere productie-emissies leiden de grote afstanden die doorgaans door vrachtwagens worden afgelegd tot aanzienlijke besparingen tijdens de gebruiksfase. Met de standaard Britse elektriciteitsmix is de ecologische terugverdientijd iets meer dan een jaar.

Samenvattend onderstreept de analyse van de emissies van elektrische vrachtwagens de complexiteit en kansen bij de overgang naar duurzame transportoplossingen. Ondanks uitdagingen op het gebied van productie-emissies en variabiliteit in gebruiksemissies, onthult de studie een weg naar ecologische terugverdientijd. Deze inzichten vormen de basis voor strategische beslissingen die gericht zijn op het bevorderen van een groenere toekomst in de zware transportsector.