Essex Police en Fire & Rescue Vloot- en Infrastructuurstrategie

Ter voorbereiding op het plan van de Britse regering om alle nieuwe auto’s, bestelwagens en vrachtwagens tot 26 ton tegen 2035 te verplichten emissievrij te zijn, hebben de politie van Essex en de brandweer van Essex County Cenex opdracht gegeven om een gedetailleerde zero-emissievloot- en infrastructuurstrategie te ontwikkelen.

Overstappen op zero-emissie voertuigen is extra uitdagend voor politie, brandweer en andere hulpdiensten om verschillende operationele redenen.

– Hulpverleningsvoertuigen zijn 24 uur per dag in gebruik, moeten op korte termijn beschikbaar zijn en kunnen met aanhoudende hoge snelheden worden gereden.

– Brandweerwagens gebruiken een PTO van de dieselmotor om water op te pompen en andere brandbestrijdingsactiviteiten uit te voeren.

– Regionale dekking wordt geboden door veel locaties met relatief weinig voertuigen op elk.

  • Locatie(s)

    Verenigd Koninkrijk

  • Startjaar

    2023

Cenex NL ondersteunde onze collega’s bij Cenex, om in samenwerking met Essex Police en Fire & Rescue voor elke vloot een Zero Emissie Voertuig- en Infrastructuurstrategie te ontwikkelen met duidelijke aanbevelingen en een implementeerbaar vloottransitieplan. Dit werd bereikt door de volgende activiteiten:

– Baseline van de huidige samenstelling van het wagenpark en de emissies.

– Evaluatie van de beschikbaarheid en volwassenheid van emissievrije voertuigtechnologieën.

– Beoordeling van de geschiktheid van de actieradius in de praktijk van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische voertuigen.

– Bepalen van het aantal en het type benodigde laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de potentiële vraag naar hernieuwbare waterstof per locatie.

– Een samenvatting van de kapitaalkosten, bedrijfskosten en emissie-effecten van verschillende scenario’s voor het vervangen van wagenparken.

– Uitvoering van een evaluatie op hoog niveau van voertuigtechnologieën met ultralage emissies en hernieuwbare brandstoffen als opties om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen tijdens de overgang naar emissievrije voertuigtechnologieën.

– Het ontwikkelen van een routekaart en actieplan voor de overgang van het wagenpark.

Het resultaat

De Zero Emissie Voertuig- en Infrastructuurstrategie biedt Essex Police en Fire & Rescue een duidelijke reeks aanbevelingen voor het bereiken van hun ambitie om over te stappen op een emissievrij wagenpark in realistische tijdschema’s.

Belangrijkste bevindingen:

Politie

– 81% van het politiewagenpark zou kunnen worden vervangen door batterij-elektrische voertuigen die voldoende actieradius hebben om hun gemiddelde dagelijkse kilometers af te leggen en ook besparingen op de totale eigendomskosten opleveren, dit zou de uitstoot van broeikasgassen met 53% verminderen op basis van het huidige Britse elektriciteitsnet.

– Responsvoertuigen zijn verantwoordelijk voor 76% van de uitstoot van broeikasgassen van het politiewagenpark, dus hoewel batterij-elektrische voertuigen al kunnen worden geïntroduceerd in non-responsrollen, is het belangrijk dat de politie van Essex emissievrije responsvoertuigen test en demonstreert om te zien welke rol ze kunnen vervullen in het wagenpark en welke operationele veranderingen nodig kunnen zijn om ze op te vangen.

Brandweer & Hulpdiensten

– 55% van de brandweer- en hulpdienstenvloot zou kunnen worden vervangen door batterij-elektrische voertuigen die voldoende actieradius hebben om hun gemiddelde dagelijkse kilometers af te leggen en die al besparingen op de totale eigendomskosten opleveren, dit zou de uitstoot van broeikasgassen met 16% verminderen op basis van het huidige Britse elektriciteitsnet.

– Type B brandweerwagens en andere 18t vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor 64% van de uitstoot van broeikasgassen door de brandweer- en reddingsvloot. Essex Fire & Rescue zou een gedetailleerd inzicht moeten ontwikkelen in hun gebruikscycli en de markt moeten benaderen om in contact te komen met leveranciers van zero-emissie voertuigen en infrastructuur om opties te ontwikkelen voor het testen van elektrische en brandstofcel-elektrische voertuigen, om te zien welke rol ze kunnen vervullen in het wagenpark en welke operationele veranderingen nodig zijn om ze te accommoderen.

Infrastructuur

– Om de infrastructuurkosten tot een minimum te beperken, moeten de politie van Essex Police en Fire & Rescue samenwerken om de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op lange termijn per locatie te plannen. Een geoptimaliseerde oplossing kan worden ontwikkeld door rekening te houden met het delen van laadpunten, loadmanagement en door een beter inzicht te krijgen van de dagelijkse energiebehoeften en verblijftijden van voertuigen.

Chief Officers hebben de uitgebreide analyse en het projectrapport aangenomen als de routekaart om aan hun zero-emissie ambities te voldoen. Een Chief Officer Project Board waarin de vele provisieafdelingen zijn opgenomen, zal de strategie voor verandering leveren, die mogelijk wijzigingen in het operationele leveringsmodel weerspiegelt.