Onderzoek

H2ME2

H2ME2 H2ME zal de inzet voor het wegvervoer op waterstof aantonen in de breedte en de diepte als een pan-Europese oplossing om levensvatbare, concurrerende alternatieven voor fossiele brandstoffen te hebben. Het is een van de meest ambitieuze gecoördineerde projecten voor de uitrol van waterstof die tot nu toe in Europa zijn geprobeerd en zal aanbevelingen doen en eventuele lacunes identificeren die volledige commercialisering kunnen voorkomen, en resultaten verzamelen om toekomstige investeringen te ondersteunen. Project Details Startjaar 2019 Duur 4 jaar Doelen Implementeer en gebruik 49 nieuwe HRS en 1400 FCEVs en monitor hun prestaties in het echte gebruik. Begrijp de houding van klanten ten opzichte van de zich ontwikkelende netwerken in elk land. Creëer een pan-Europees netwerk dat ’s werelds grootste enkele implementatie van HRS zal zijn. Opleverproducten H2ME zal het Europese wagenpark voor waterstofvoertuigen aanzienlijk uitbreiden en daarmee de technische en commerciële paraatheid van voertuigen, tankstations en waterstofproductietechnieken bevestigen. Bezoek hier de website.

SEEV4-City

SEEV4-City – Slimme, schone energie en elektrische voertuigen voor de stad SEEV4-City is een innovatief project gefinancierd door het EU Interreg North Sea Region Programme. De belangrijkste doelstelling is het demonstreren van slimme oplossingen voor elektrische mobiliteit, het integreren van hernieuwbare energiebronnen en het stimuleren van de toepassing in steden. Binnen SEEV4-City zijn robuuste oplossingen beschikbaar om schone, groene en slimme stadsovergangen mogelijk te maken. Door het gebruik van EV’s, hernieuwbare energiebronnen en slimme informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in zes verschillende operationele pilots te optimaliseren, laat SEEV4-City zien hoe elektrische voertuigen de energietransitie in steden kunnen ondersteunen. Project Details Projectpartners 11 Locatie(s) Amsterdam, Kortrijk, Oslo, Leicester, Loughborough Startjaar 2016 Duur 4 jaar Brochure downloaden De systemen die tijdens dit project is geëxperimenteerd, weerspiegelen een verscheidenheid aan operationele omgevingen en niveaus van slim opladen of V2G-integratie in verschillende stadssituaties: Alle SEEV4-City Operational Pilots zijn gericht op het combineren van elektromobiliteit en hernieuwbare energie. Buiten dit toepassingsgebied heeft elk project zijn eigen bijzonderheden. Sommigen van hen zijn klein en gericht op huishoudens; anderen op districten. Sommige projecten maximaliseren het gebruik van elektrische voertuigen, ondertussen tellen anderen met stilstaande batterijen. Hierbij worden sommige toepassingen ingezet op woonruimtes, en andere op bedrijfsgebouwen. De operationele pilots vinden plaats op 6 verschillende partnerlocaties: Gemeente Amsterdam – via FlexpowerAmsterdam – Johan Cruijf ArenaOslo – Stadsontwikkeling VulkanGemeenteraad van Leicester – Site van de RaadKortrijk – depot KU LeuvenLoughborough – een particuliere huiseigenaar Het doel is om een verscheidenheid aan situaties waarin elektrische voertuigen en hernieuwbare energiebronnen met elkaar in wisselwerking staan, zodat het mogelijk is om een meer consistente set van goede praktijken te ontwikkelen. Cenex Nederland ondersteunt het beheer en de evaluatie van alle operationele pilots en zal ook de milieu- en financiële effecten evalueren en het vermogen van het systeem om het niveau van energieautonomie te verhogen. De resultaten worden gemeten aan de hand van een basisbeoordeling die vóór de oprichting van de piloten is voltooid. Projectpartners

CleanMobileEnergy

CleanMobileEnergy In heel Noordwest-Europa investeren steden steeds meer in de productie- en laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op het gebied van hernieuwbare energie. De controlesystemen voor energieopwekking, energieverbruik, energieopslag en laadwerk voor elektrische voertuigen staan momenteel echter los van elkaar. Dit resulteert in hoge kosten en CO2-uitstoot als gevolg van energie-inefficiënties. Elektrische voertuigen worden meestal aangedreven door fossiele brandstoffen opgewekte elektriciteit. Tegelijkertijd wordt hernieuwbare energie inefficiënt gebruikt omdat productie en vraag niet in de hele stad worden gesynchroniseerd. Project Details Projectpartners 10 Locatie(s) Arnhem, Nottingham, Londen, Schwäbisch Gmünd Startjaar 2017 Duur 4 jaar Brochure downloaden Het project CleanMobilEnergy zal verschillende hernieuwbare energiebronnen, opslagapparaten, elektrische voertuigen en optimalisatie van het energieverbruik integreren door middel van één uniek slim energiemanagementsysteem. De ontwikkeling van dit intelligente energiebeheersysteem (iEMS) zal de economische waarde van hernieuwbare energie verhogen en de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Het iEMS zal de slimme integratie verzekeren door middel van interoperabiliteit op basis van open standaarden voor gegevensstromen en analysetools. CleanMobilEnergy zal het mogelijk maken om hernieuwbare energiebronnen lokaal te gebruiken, zodat elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen met 100 % hernieuwbare energie die tegen een optimale prijs wordt aangeboden. Elektrische energie van het net is alleen nodig als de prijzen laag zijn of hernieuwbare energiebronnen niet beschikbaar zijn, de iEMS monitoren en optimaliseert het systeem 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een generieke transnationale iEMS zal worden aangepast aan de 4 specifieke City Pilots, in Arnhem, Londen, Schwäbisch Gmünd en Nottingham. Deze pilots variëren van kleine steden tot grote steden. De vier City Pilots hebben betrekking op verschillende soorten hernieuwbare energie, opslag en elektrische voertuigen, evenals verschillende contexten en diverse stadsomgevingen. De City Pilots zullen gebruik maken van verschillende state-of-the-art opslagmedia in verschillende omgevingen, die representatief zijn voor Noordwest-Europa en gemakkelijk worden gerepliceerd in andere steden in heel Europa. Met name in Londen en Nottingham, bijvoorbeeld, zullen elektrische voertuigen zelf worden gebruikt om de gebouwen en het depot van stroom te voorzien met behulp van innovatieve bidirectionele laders die worden aangestuurd door het geïntegreerde energiebeheersysteem iEMS. In Arnhem daarentegen wordt duurzame energie geleverd aan schepen in de haven grenzend aan het industrieterrein. Deze pilots werden gekozen om een breed scala van stadsgroottes en omgevingen te vertegenwoordigen, die essentieel zijn voor de ontwikkeling van een breed toepasbaar systeem voor toekomstige implementatie in heel Europa. Bezoek de website van het project hier. Projectpartners

LEVIS

LEVIS: Geavanceerde lichte materialen voor duurzame elektrische voertuigen door integratie van eco-design en circulaire economie Strategieën De overgang naar duurzame persoonlijke mobiliteit is een hot topic in transport decarbonisatie. De automotivesector levert wereldwijd de op één na grootste bijdrage aan de CO2-uitstoot. Hoewel autofabrikanten de ontwikkeling van elektrische voertuigen (EV’s) naar voren schuiven, is de huidige marktpenetratie nog steeds relatief laag. Het ontwikkelen van lichtgewicht materialen is een essentiële stap om ev-aanpassing te verhogen, omdat een lager gewicht resulteert in een verbeterde voertuigefficiëntie en een groter bereik. Project Details Projectpartners 13 Startjaar 2021 Duur 3 jaar Projectbeschrijving LEVIS is een driejarig (2021-2024) R&D-project voor lichtgewicht materialen voor toepassingen van elektrische voertuigen en wordt gefinancierd door het EU H2020-financieringsprogramma. Dertien partners uit de auto- en materiaalindustrie en toonaangevende onderzoeksinstituten in heel Europa gaan de samenwerking aan voor het ontwikkelen, demonstreren en valideren van lichtgewicht componenten en/of structuren die in EV’s worden gebruikt. LEVIS zal multi-materiaaloplossingen inzetten op basis van vezelversterkte thermoplastische composieten die zijn geïntegreerd met metaal. De lichtgewicht materialen worden gebruikt in drie demonstrators: een ophangarm; een batterijhoudset (2 componenten) en een dwarsligger. Doelen Door de principes van eco-design en circulaire economie over de levenscyclusfasen van de EV-componenten toe te nemen, richt het project zich op: – Verbetering van grondstoffen, energieverbruik en kostenefficiëntie door gebruik te maken van kosteneffectieve en schaalbare productietechnologieën – Vermindering van het gewicht van EV-componenten met behoud van een hoge structurele integriteit en betrouwbaarheid De drie demonstratie componenten zullen worden gebruikt om de voordelen en het concurrentievermogen van de ontwikkelde technologieën te demonstreren en de milieu-impact van de LEVIS-oplossingen zal gedurende de gehele levenscyclus van de componenten worden geanalyseerd. De belangrijkste bijdragen van Cenex NL Cenex NL is betrokken bij zowel productontwerp- als evaluatiefasen. Ons team zal een methodologie ontwikkelen die eco-design integreert in de materiaal- en processelectie in de vroege stadia van de demonstratieontwikkeling. Cenex NL leidt ook de projectevaluatie en zal de milieu- en kostenprestaties van de voorgestelde oplossingen beoordelen aan de hand van hun huidige benchmarks door het uitvoeren van Life Cycle Assessments (LCA’s) en Life Cycle Costing (LCC). Deze beoordelingen zullen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de materiaalkeuzes, productietechnologieën en voorgestelde end-of-life processen zullen resulteren in een algehele verbetering van de milieuprestaties en tegelijkertijd economisch haalbaar zijn. Projectpartners

SuSMo: Duurzame gedeelde mobiliteit

SuSMo: Duurzame gedeelde mobiliteit Met als doel de CO2-uitstoot te verminderen, hebben veel steden emissievrije gedeelde mobiliteitsdiensten geïntroduceerd of zijn ze van plan deze te introduceren. Deze nieuwe gedeelde mobiliteitsdiensten fungeren als verstoringen van de status quo en vereisen een systemische verandering in de interactie tussen stadsvervoerplanners, mobiliteitsexploitanten en burgers om een gecoördineerde en koolstofvrije dienstverlening te bieden. De Europese stadsautoriteiten zoeken naar nieuwe en innovatieve manieren om deze gedeelde diensten te integreren met bestaande openbaarvervoerswijzen, betalings-, routeplannings- en boekingssystemen. Project Details Projectpartners 10 Locatie(s) Stockholm, Sofia, Bologna Startjaar 2019 Financier Klimaat-KIC Projectbeschrijving SuSMo (Sustainable Shared Mobility) werkt samen met stadspartners (Stockholm, Bologna en Sofia) en experts in de transportsector om tools te ontwikkelen om de manier waarop we gedeelde mobiliteitssystemen in heel Europa implementeren te veranderen. SuSMo, gefinancierd door Climate KIC (Knowledge Innovation Community), werd gelanceerd in 2019 en werkt sindsdien samen met vertegenwoordigers van de stad en aanbieders van gedeelde mobiliteit in de particuliere sector om de belangrijkste behoeften en prioriteiten vast te stellen voor de effectieve inzet van duurzame gedeelde mobiliteit. Doelen Het SuSMo-project heeft als doel systemische verandering te katalyseren door gedragsverandering in gang te schakelen, verbindingen en samenwerkingen mogelijk te maken en barrières weg te nemen door beleidsverandering. In samenwerking met de stadspartners en experts heeft onderzoek naar deze gebieden de volgende hoofdtrajecten geïdentificeerd: Gedragsverandering Beleid, regelgeving en aanbestedingen Betrokkenheid van de particuliere sector Evaluatie van de impact van gedeelde mobiliteit Tijdens de eerste twee jaar van het project ontwikkelde het SuSMo-team tools en leermaterialen om steden te helpen bij hun planning en strategisch denken voor de implementatie van gedeelde mobiliteit. In 2021, het laatste jaar van het project, werken we samen met steden om de SuSMo-resultaten te valideren en te verspreiden. Meer informatie over het SUSMO leermateriaal vindt u hier. Overweegt u gedeelde mobiliteit in uw stad te implementeren, of bent u geïnteresseerd in het inschatten van de milieu- en maatschappelijke voordelen van uw gedeelde mobiliteitssystemen? We zijn op zoek naar steden om de SuSMo-toolkit te testen die mogelijk de antwoorden heeft die u nodig hebt. Neem gerust contact met ons op! Cenex Nederland’s belangrijkste bijdragen Cenex NL treedt op als projectcoördinator en houdt toezicht op de stakeholdermanagement- en verspreidingsactiviteiten. We zijn ook verantwoordelijk voor het benutten van de projectresultaten (SuSMo-toolkit) door het ontwikkelen en leveren van een reeks diensten, waaronder workshops en trainingen om steden te helpen bij de ineffectieve implementatie van gedeelde mobiliteit. Preview Only

SESA Smart Energy Solutions voor Afrika

SESA: Smart Energy Solutions for Africa Afrika is het snelst groeiende continent op de planeet, gemeten zowel in bbp als in bevolking, wat historisch gezien gepaard gaat met een groei van het energieverbruik. Met het oog op het Akkoord van Parijs en COP26 is het duidelijk dat die energie laag in, of zelfs zonder, emissies moet zijn. Het is echter belangrijk dat dit de economische groei, waardoor miljoenen mensen uit de armoede kunnen klimmen, niet verstikt. Met dit in gedachten financiert de EU het SESA-project dat tot doel heeft de klimaatverandering te beperken en tegelijkertijd de toegang tot duurzame energie te verbeteren, onder betaalbare en betrouwbare omstandigheden. Project Details Projectpartners 32 Locatie(s) Kenia, Ghana, Malawi, Marokko, Zuid-Afrika, Namibië, Nigeria, Rwanda en Tanzania. Startjaar 2021 Duur 4 jaar Financier EU Horizon Europa 2020 Brochure downloaden SESA is een vierjarig (2021-2025) door de EU H2020 gefinancierd R&D-project dat is ontworpen om innovatieve oplossingen voor toegang tot energie te combineren voor een reeks toepassingen in zowel stedelijke als landelijke contexten in Afrika. Deze oplossingen omvatten gedecentraliseerde hernieuwbare energiebronnen (fotovoltaïsche zonne-energie), innovatieve energieopslagsystemen (met inbegrip van second life-batterijen), afval-energiesystemen ( biomassa tot biogas), slimme microgrids, (micro)mobiliteitsoplossingen, klimaatbestendigheid, veerkracht en adaptatie, en landelijke internettoegang. SESA richt zich op het testen, valideren en repliceren van die energie-innovaties door middel van gezamelijk ontwikkelde demonstratieacties op 9 locaties verspreid over het hele continent (1 Living Lab voor testen, 4 voor validatie en 4 voor replicatie). Het samenwerkingsproject is het resultaat van een sterk partnerschap tussen toonaangevende Europese en Afrikaanse universiteiten, onderzoekscentra, industriële actoren, lokale overheden, kennis- en implementatieorganisaties en netwerken. Doelen Het belangrijkste doel van SESA is het ondersteunen van een verscheidenheid aan betaalbare oplossingen die helpen toegang te bieden tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energiediensten voor iedereen, nieuwe zakelijke kansen te creëren en concepten te ontwikkelen die rechtstreeks kunnen bijdragen aan een koolstofarme ontwikkeling. Het biedt beleidsmakers verder aanbevelingen die gericht zijn op het creëren van een gunstig regelgevingsklimaat om de langetermijneffecten van de ontwikkelde oplossingen te waarborgen. Daarnaast is een belangrijk eindproduct voor het project de SESA Toolbox, die materialen zal bevatten met betrekking tot de volgende belangrijke bouwstenen: Effectbeoordeling Capaciteitsopbouw Businessplannen en -modellen Innovaties getest in demonstratieacties Ontwerp, uitvoering en beheer voor verschillende oplossingen Financiering & financieringsmogelijkheden Beleidsondersteuning Cenex NL’s belangrijkste bijdragen Cenex NL leidt het werkpakket dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de belangrijkste archief van het project, de zogenaamde “SESA Toolbox”, en de evaluatie van de projectresultaten die beschikbaar zijn in de toolbox. Ons team zal betrokken zijn bij drie taken: De bouw van een schaalbare en geharmoniseerde toolbox voor geavanceerde implementatie-, beheer- en exploitatiestrategieën van efficiënte duurzame energieoplossingen. Het ontwikkelen van een evaluatiekader op basis van de Life Cycle Assessment (LCA) methodologie om de milieueffecten van de voorgestelde oplossingen te kwantificeren en te vergelijken. Het beoordelen van de impact van de oplossingen ontwikkeld in minstens vijf demonstratie- en validatieprojecten met behulp van het kader dat in de vorige taak is ontwikkeld. Dit project heeft financiering ontvangen van het Horizon 2020-onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie in het kader van subsidieovereenkomst nr. 101037141 Bezoek website Projectpartners

NextETruck

NextETruck De vervoerssector is de enige sector in de EU met een toename van de uitstoot van broeikasgassen ten opzichte van 1990. De adaptatie van het emissievrije vervoer worden versneld, aangezien de commerciële vrachtsector naar verwachting een toename van het vervoersvolume zal zien richting 2050, terwijl de EU een netto-nul doelstelling heeft vastgesteld in de Green Deal. Middelzware voertuigen (7,5 ton – 16 ton GVW) dragen wereldwijd ongeveer 25% bij aan de CO2-uitstoot van alle voertuigen >met een GVW van 7,5 ton. Dit voertuigsegment zal naar verwachting groeien naarmate de logistieke stromen in en uit stedelijke gebieden toenemen als gevolg van de toenemende vraag van de detailhandel, het bedrijfsleven en huishoudens. Deze stedelijke gebieden zijn ook de eersten die zero-emissiezones instellen, waardoor de vraag naar emissievrije middelzware voertuigen toeneemt. Project Details Projectpartners 19 Locatie(s) Turkije, Spanje en het Verenigd Koninkrijk Startjaar 2022 Duur 4 jaar Brochure downloaden Om deze uitdaging aan te gaan, heeft het door Horizon Europe gefinancierde NextETRUCK-project tot doel de volgende generatie batterij-elektrische middelzware voertuigen holistisch, innovatief, betaalbaar, concurrerend en synergetisch te ontwikkelen, zoals uitgelegd in het onderstaande figuur. Het bieden van een minimale energie-efficiëntieverhoging van 10% in vergelijking met bestaande high-end elektrische voertuigen en een breed scala aan use cases en bedrijfsmodellen. Het project bestaat uit een consortium van 19 partners uit 8 landen, loopt van juli 2022 tot en met 31 december 2025 en omvat drie real-case demonstraties in Utrecht, Istanbul en Barcelona. Doelen De overkoepelende doelstelling van het NextETRUCK-project is om een voortrekkersrol te spelen in de decarbonisatie van het middelzware wagenpark, met als doel een aanzienlijke sprong te maken in kennis op component-, voertuig-, vloot-, infrastructuur- en ecosysteemniveau. Er zijn zes concrete doelstellingen: ZEV-concepten op maat gemaakt voor regionaal middelzwaar goederenvervoer (N2 & N3) met een energie-efficiëntieverhoging van ten minste 10% in vergelijking met bestaande high-end benchmark-EV’s van dezelfde groottecategorie en die werken voor vergelijkbare missieprofielen. Geavanceerde digital twin voor voertuigen, evenals digitale tools voor wagenparkbeheer en virtuele integratie van ZEV Ontwerptool voor voertuigarchitectuur voor geoptimaliseerd ontwerp, veiligheid, dimensionering en integratie van aandrijflijncomponenten, wat leidt tot TCO-reductie Efficiënt snellaadconcept en infrastructuurdemonstrator die kostenefficiënt, flexibel en in overeenstemming is met verschillende bedrijfspraktijken en vlootbeheerstructuren. Demonstrators in drie verschillende unieke real-world cases waarbij de haalbaarheid en superioriteit van de concepten ten opzichte van de bestaande systemen worden gevalideerd voor een bereik van ten minste 200 km dagelijkse werking over een periode van ten minste 6 maanden. Nieuwe bedrijfsmodellen om de acceptatie door eindgebruikers te vergroten en de marktintroductie van de NextETRUCK-oplossingen te bevorderen. Cenex Nederland’s belangrijkste bijdragen Binnen het NextETRUCK-project leiden wij samen met onze partner Cenex UK de TCO assessment taak en ontwikkelen we het bijbehorende framework. Verder zal Cenex NL leiding geven aan de ontwikkeling van een webgebaseerde strategietool voor het koolstofvrij maken van wagenparken om bedrijfsvloten te helpen bij de overgang naar batterij-elektrische voertuigen met een focus op vrachtwagens en bestelwagens. Cenex NL zal ook de evaluatie en effectbeoordeling ondersteunen, inclusief de opschalingsstrategie. Nieuwsbrief Blijf op de hoogte van al het nieuws, evenementen en spannende informatie van NextETruck door je aan te melden voor de tweejaarlijkse nieuwsbrief: https://nextetruck.eu/newsletter/ NextETRUCK heeft financiering ontvangen van het Horizon Innovation Actions-programma van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101056740. De Britse deelnemers aan dit project worden medegefinancierd door het Verenigd Koninkrijk. Bezoek website Projectpartners

AeroSolfd

AeroSolfd: Fast Track to Cleaner Urban Air Na het terugdringen van de CO2 uitstoot van voertuigen is de volgende grote uitdaging het verminderen van NOx- en fijnstofemissies (PM10 en PM2,5), giftige deeltjes afkomstig van rem- en bandenslijtage en/of motoren. Vooral in semi-gesloten omgevingen bouwt fijnstof zich op tot ongezonde niveaus. Ondanks het toenemende aandeel elektrische voertuigen op de weg, zal een groot deel van de voertuigen wereldwijd de komende decennia op benzine en diesel blijven rijden. Al deze voertuigen, inclusief de elektrische en waterstofvoertuigen, stoten bovendien fijnstof uit via slijtage van de banden en remmen. Project Details Projectpartners 17 Locatie(s) Spanje, Bulgarije, Italië, Portugal, Finland, Israël en Zwitserland. Startjaar 2022 Duur 3 jaar Brochure downloaden Echt emissievrij wegvervoer vereist de toepassing van retrofit-oplossingen om emissies van bestaande vloten af te vangen. En ter voorbereiding op een circulaire toekomst levert Cenex NL Life Cycle Analyses voor de retrofit oplossingen. Overwegingen: De Euro 7-norm die de Europese Commissie in 2022 heeft voorgesteld zijn de eerste wereldwijde emissienormen die verder gaan dan het reguleren van uitlaatemissies en aanvullende limieten vaststellen voor fijnstofemissies van remmen en regels voor microplasticemissies van banden. Deze regels zullen van toepassing zijn op alle voertuigen, ook op elektrische voertuigen. Fijnstof draagt vooral in semi-gesloten ruimtes – zoals bushaltes, tunnels en trein- en metrostations – bij aan lucht-, bodem- en waterverontreiniging, met ernstige gevolgen voor de gezondheid. Projectbeschrijving AeroSolfd is een Horizon Europe-project gericht op het ontwikkelen van effectieve retrofit filtersystemen om een positieve impact te hebben op de gezondheid en het milieu. Het project zal betaalbare, adaptieve en milieuvriendelijke producten produceren die de schadelijke uitstoot van fijnstof bij de uitlaat, via remschijven en vervuiling in (semi-)afgesloten ruimtes zullen verminderen. Een consortium van partners uit acht Europese landen, geleid door MANN+HUMMEL, heeft de krachten gebundeld om een snelle inzet van deze filters mogelijk te maken. Op deze manier kunnen mensen in Europa en daarbuiten al per 2025 profiteren van nog milieuvriendelijkere mobiliteit. Gedurende de driejarige looptijd (2022-2025) van het project wordt de effectiviteit van de AeroSolfd oplossingen in praktijk situaties gedemonstreerd in acht verschillende Europese voorbeeldsteden: Valladolid (Spanje), Sofia (Bulgarije), Ancona en Fermo (Italië), Lissabon (Portugal), Rovaniemi (Finland), Haifa (Israël), en Biel (Zwitserland). Doelen Het doel van AeroSolfd is om in een versneld traject drie typen betaalbare retrofit filters te ontwikkelen: Filter tegen de uitstoot van NOx en fijnstof bij de uitlaat; Filter om fijnstof als gevolg van slijtage van remmen af te vangen; Filter om fijnstof in semi- gesloten ruimtes af te vangen; AeroSolfd heeft als speciale focus om publieke en politieke bewustwording te creëren over de schadelijke milieu- en gezondheidseffecten van uitlaat en rem emissies. Het project levert ook aanbevelingen op voor beleidsmakers over het ontwikkelen van stimuleringsregelingen die bijdragen aan een versnelde inzet van deze retrofit technologieën. Cenex Nederland’s belangrijkste bijdragen Cenex NL is betrokken bij zowel productontwerp- als evaluatiefasen. Ons team draagt bij aan het definiëren van een kader om later de duurzaamheid van deze retrofit-technologieën te beoordelen. We zullen ook Life Cycle Assessments (LCA’s) uitvoeren voor elke productlijn om de ecologische voetafdruk van deze nieuwe producten te begrijpen en om aanbevelingen te doen voor verdere verbeteringen. Dit project heeft financiering ontvangen van het Horizon Europe onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr.101056661. Bezoek website Projectpartners

eBRT2023: Elektrische Bus Rapid Transit 2030

eBRT2030: Elektrische Bus Rapid Transit 2030 De afgelopen vijf jaar lieten een snelle groei zien van het aantal zero-emissie (ZE) bussen in Europa. Van de allereerste pilots tot grootschalige implementatie in verschillende landen: de ZE Bus-markt is snel volwassen geworden. In Nederland heeft het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus (BAZEB) zonder twijfel bijgedragen aan deze groei. Naast een duidelijke politieke ambitie waren er ook economische prikkels, batterij-elektrische bussen zijn al binnen 15 jaar goedkoper dan hun dieselequivalenten aangezien dan de exploitatiekosten de hogere investeringskosten gaan compenseren. Een andere gamechanger voor het openbaar vervoer is de ontwikkeling van Bus Rapid Transit-systemen. Een systeem met voertuigen die groot genoeg zijn voor grote groepen reizigers, zonder de relatieve complexe infrastructuur en hoge onderhoudskosten van spoorgebonden systemen. Project Details Projectpartners 45 Locatie(s) Spanje, Nederland, Griekenland, Tsjechië, Italië, Startjaar 2023 Duur 4 jaar Brochure downloaden In het eBRT2030-project werkt een consortium van 45 internationale partners samen aan een nieuw systeem dat de nieuwste ZE Bus-technologieën combineert met de laatste ontwikkelingen op het gebied van Bus Rapid Transit-systemen. Het idee is om een systeem van systemen te ontwikkelen dat direct benut kan worden in andere Europese steden en andere delen van de wereld. Doelen Het eBRT2030-project zal een nieuwe generatie geavanceerde volledig elektrische, stedelijke en regionale Europese Bus Rapid Transit (BRT) creëren, uitgerust met nieuwe automatiserings- en connectiviteitsfunctionaliteiten, om duurzaam stadsvervoer te ondersteunen en verontreinigende emissies en verkeerscongestie te verminderen. Het eBRT2030-project wordt ontwikkeld via drie hoofdlijnen: De ontwikkeling van technologiegerichte belangrijke innovatieve oplossingen voor BRT, zowel op systeem- als subsysteemniveau, op het niveau van voertuig, infrastructuur, werking en IoT-connectiviteit 7 demo’s van BRT-systeem innovatieve oplossingen in real-operation, zowel stads- als operatorgestuurd en BRT-systeemgericht, of gericht op specifieke technologische innovatie op subsysteemniveau die klaar zijn voor BRT-operaties, in Europa en buiten Europa (in Latijns-Amerika en Oost-Afrika), en volledig geïntegreerd in het hele stedelijke mobiliteitsscenario De definitie van een nieuw Europees concept van busvervoer voor het jaar 2030, ten behoeve van evaluatie, vermenigvuldiging en replicatie van de real-operation test van innovaties, die de prestaties van het hele Europese stadsbussysteem verbeteren. Alle steden in eBRT2030 hebben al BRT-lijnen in gebruik of deze zullen voor 2023 worden gelanceerd, en zetten zich sterk in om te innoveren met elektrificatie, automatisering, connectiviteitstechnologie Cenex Nederland’s belangrijkste bijdragen Cenex NL heeft de leiding bij het ontwikkelen van een globaal evaluatiekader en een effectbeoordelingsmodel. We schrijven tevens een rapport over een operationele tool met TCO, LCA en sociaal-economische optimalisatie. Zodra de demonstratieprojecten hebben plaatsgevonden, zullen we een lokale beoordeling van de individuele eBRT-demonstranten maken. De globale beoordeling en geleerde lessen die zullen worden verzameld worden gebruikt om een replicatiestrategie te creëren. Cenex NL speelt daarnaast een rol bij het maken van technisch trainingsmateriaal dat door anderen kan worden gebruikt om eBRT-systemen te implementeren. We zullen bijdragen aan het geven van deze trainingen, aan het verspreiden van kennis en zullen actief communiceren over de lessen van dit project. Bezoek website Projectpartners Alstom, Applus IDIADA, Arriva, ASSTRA, AVL, CERTH, Cenex Nederland, Connexxion, Consorci Centre de Recerca Matemàtica, Dopravni podnik hl. m. Prahy, Ebusco, Elektroline, Enel X, ERTICO, FACTUAL Consulting, Fraunhofer, GRUPO ETRA, Heliox, ICCS, IRIZAR e-mobiliteit, IETT, IVECO BUS, K2, Nemi Mobility Solutions, NTUA (Nationale Technische Universiteit van Athene), OASA, Operadora Distrital de Transporte SAS (ODT), POLIS, RINA, Rupprecht Consult, Scania, Semitan, ŠKODA, Stadtwerke München, START ROMAGNA, SYSTRA, TECNALIA, TEMSA, trolley:motion, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Trivector Traffic, UITP, Universiteit van Bologna, UPC (Universitat Politècnica de Catalunya), UPCE (Universiteit van Pardubice), UEMI, Volvo Buses, VTT (Technisch Onderzoekscentrum van Finland), VUB (Vrije Universiteit Brussel)

GEMINI: Greening European Mobility through cascading innovation INItiatives

GEMINI: Greening European Mobility through cascading innovation INItiatives De kern van het GEMINI-project ligt in het bevorderen van innovatie en het versnellen van de overgang naar klimaatneutraliteit in mobiliteitsoplossingen. Doel 11 van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN pleit voor toegang tot veilige, betaalbare en duurzame transportsystemen. Tegenwoordig speelt vervoer een belangrijke rol bij luchtverontreiniging en is het een van de belangrijkste bronnen van broeikasgasemissies en is het de enige sector in de EU met een toename van de uitstoot van broeikasgassen in vergelijking met 1990. De bevordering van duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen kan bijdragen aan het verminderen van de broeikasgas- en koolstofvoetafdruk, het verbeteren van de luchtkwaliteit en het bereiken van klimaatdoelstellingen. Project Details Projectpartners 43 Locatie(s) Finland, Denemarken, Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Portugal Startjaar 2023 Duur 4 jaar Het GEMINI-project (2023-2026 “Greening European Mobility through cascading innovation Initiatives” is een door Horizon Europa gefinancierd project met 43 partners onder leiding van het Urban Electric Mobility Initiative (UEMI). Om de overgang naar klimaatneutraliteit te versnellen, wil GEMINI een brede acceptatie van duurzame gedeelde mobiliteitsoplossingen bevorderen. Om dit te bereiken, zal het project innovatieve bedrijfsmodellen voor New Mobility Services (NMS) ontwikkelen en testen, zoals gedeelde geautomatiseerde voertuigen en gedeeld openbaar vervoer via publiek-private partnerschappen. De NMS-businessmodellen worden gedemonstreerd in tien Europese steden (Amsterdam, Kopenhagen, Helsinki, München, Leuven, Ljubljana, Parijs-Saclay, Porto en Turijn). Daarnaast zal GEMINI digitale tools en platforms creëren die verschillende mobiliteitsdiensten huisvesten, waardoor samenwerking en integratie binnen de mobiliteitssector worden bevorderd. Het project zal belanghebbenden actief betrekken bij het co-creatieproces, mobility as a Commons (MaaC) introduceren en gedragsveranderingen en gebruikersacceptatie van deze nieuwe mobiliteitsopties stimuleren. Daarnaast zal GEMINI beleidsaanbevelingen formuleren om de opschaling en replicatie van succesvolle mobiliteitsoplossingen mogelijk te maken. Door aan te sluiten bij Sustainable Urban Mobility Plans (SUMP’s) en stedelijke mobiliteitsplanningskaders, wil het project bijdragen aan een uitgebreid beleidspakket dat toekomstige mobiliteitsinnovaties begeleidt en stimuleert. Het GEMINI-project beoogt het bevorderen van duurzame, toegankelijke en betaalbare gedeelde mobiliteitsoplossingen die bijdragen aan een veiliger en milieuvriendelijker stedelijk mobiliteitslandschap. Doelen Ontwikkelen en testen van duurzame bedrijfsmodellen voor New Mobility Services (NMS) om gedeelde mobiliteitsoplossingen (MaaS en MaaC) te vergroten voor verschillende gebruikersgroepen, waaronder bedrijven, gezinnen en toeristen. Creëer digitale enablers, waaronder samenwerkingsplatforms en multimodale MaaS-oplossingen, om een breed scala aan mobiliteitsdiensten te integreren en te faciliteren. Betrek belanghebbenden actief bij de co-creatie van nieuwe mobiliteitsopties en integreer sociale innovatiepraktijken om gedragsveranderingen en gebruikersacceptatie te stimuleren. Formuleren van beleidsaanbevelingen ter ondersteuning van de opschaling en repliceerbaarheid van succesvolle mobiliteitsoplossingen, en bijdragen aan de ontwikkeling en implementatie van SUMP’s en stedelijke mobiliteitsplanningskaders. Cenex Nederland’s belangrijkste bijdragen Het team speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van beleidsaanbevelingen en technologische roadmaps om de uitrol van innovatieve mobiliteitsdiensten te versnellen. Door samenwerking met lokale overheden in jumelagesteden zullen deze routekaarten aansluiten bij de versnelde invoering van gedeelde mobiliteitstrends op korte en middellange termijn. Daarnaast zal Cenex NL bijdragen aan de ontwikkeling van het handboek waarin de lessen van het project worden geconsolideerd en praktische begeleiding wordt geboden aan steden en burgers in heel Europa. Dit project heeft financiering ontvangen van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101103801. Bezoek website Projectpartners