Casestudy

Port of Amsterdam: Walstroom delen

Walstroom delen: Port of Amsterdam Vanaf 2030 zal de Europese verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) Europese havens verplichten om walstroom te leveren aan schepen van de AFIR-klasse, waaronder cruiseschepen. Om aan deze verplichting te voldoen, wordt een stroomkabel van 30 MVA aangelegd van het onderstation Papaverweg naar de Passenger Terminal Amsterdam (PTA). Aan de kade komt een Energy Hub met een gecontracteerd vermogen van 20 MW. Deze niet-redundante verbinding zal naar verwachting in Q1 2025 operationeel zijn. De geschatte vraag naar walstroom voor een oceaancruiseschip varieert van 8 tot 12 MW, terwijl riviercruiseschepen ongeveer 5 tot 6 MW nodig hebben, ondersteund door 16 powerlock-aansluitingen (400V, 400A), waarbij elk schip er twee gebruikt. Omdat de capaciteit van de Energy Hub groter is dan de verwachte vraag, zal er een overschot aan stroom zijn, vooral als er geen cruiseschepen zijn aangemeerd. De hub zal beschikken over zeven uitgaande feeders, die kunnen worden geconfigureerd voor alternatief gebruik naast het leveren van walstroom. De eigenaar van de PTA, het Havenbedrijf van Amsterdam (PoA), wilde graag verschillende opties ontdekken om het overtollige vermogen te delen. Project Details Projectpartners 2 Locatie(s) Amsterdam Startjaar 2023 In februari 2023 heeft Cenex Nederland in samenwerking met ROCC een quick scan uitgevoerd om de haalbaarheid van het opzetten van een Gesloten Distributie Systeem (GDS) te beoordelen en de potentie geanalyseerd voor het installeren van laadinfrastructuur voor parkeergarages en snelladers voor taxi’s en touringcars. Uit het onderzoek is gebleken dat het mogelijk is om laadinfrastructuur te voorzien van energie van buiten de erfgrens van de PTA. Doelen Dit leidde tot een vervolgonderzoek naar de randvoorwaarden van het GDS, marktkansen, exploitatievarianten en mogelijke businesscases. De onregelmatigheid van de beschikbare hoeveelheid stroom om te delen beperkt het aantal potentiële waardeproposities. Het onderzoek verkent potentiële waardeproposities op de volgende vier aandachtsgebieden: Charging demand for waterborne transport Laadvraag batterij Laadvraag wegvervoer Faciliteren van een (snel)laadplein in de openbare ruimte De meest kansrijke waardepropositie wordt vervolgens verder geanalyseerd door het uitvoeren van een business case analyse. Dit omvat het evalueren van potentiële inkomsten, investeringskosten, operationele haalbaarheid en schaalbaarheid om de levensvatbaarheid en impact op lange termijn te bepalen. Resultaten De keuze voor het realiseren van een GDS ligt voor de hand: Niet alle locaties rond de PTA waar de PoA werkzaam is, zijn gelegen op hetzelfde Waardering Onroerende Zaken (WOZ) kavel. Door een GDS te realiseren mag de PoA haar kabels door trekken naar een nabijgelegen WOZ-object rond de PTA. De laadvraag wegvervoer kwam naar voren als de sterkste waardepropositie. Het plaatsen van laadinfrastructuur voor verschillende voertuigen biedt een zeer interessante waardepropositie, zeker wanneer verschillende voertuigen van dezelfde laadinfra gebruik kunnen maken. Het plaatsen van snellaadinfra creëert ook vraag. Het exploiteren van de laadinfrastructuur volgens een eigendomsmodel – waarbij de PoA zowel eigenaar is als het systeem beheert – biedt de sterkste businesscase. Het zorgt ook voor stabiliteit in de beginfase, wanneer overeenkomsten met de eerste marktdeelnemers moeten worden gesloten, waardoor het voor de PoA voordelig is om de leiding te nemen en de controle te behouden. Preview Only

AZN: Analyse van de laadinfrastructuur

Laadinfrastructuurbehoeften voor een batterij-elektrische ambulancevloot Cenex Nederland heeft in opdracht van AmbulanceZorg Nederland (AZN) een onderzoek gedaan naar de laadinfrastructuur die nodig is in een toekomstscenario waarin alle ambulances in Nederland batterij-elektrisch zijn. Om dit te ondersteunen, ontwikkelde Cenex een simulatiemodel dat historische reisgegevens van de ambulancevloot gebruikt om inzicht te geven in de werking van voertuigen, het energieverbruik en de oplaadbehoeften tijdens oplaadevenementen. Het primaire doel was om de laadvraag in kaart te brengen wanneer ambulanceposten en ziekenhuizen als laadlocatie worden gebruikt. Project Details Locatie(s) Nederland Startjaar 2024 Onderzoeksmethodologie Dit onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een historische telemetriedataset van 14 maanden van 2023 tot 2024, die betrekking heeft op 1.015 ambulances in Nederland (beperkt tot voertuigen die geschikt zijn voor patiëntenvervoer). De geanonimiseerde dataset, aangeleverd op postcodeniveau (PC4), bevatte ongeveer 7 miljoen individuele ritten. De analyse omvatte 86 ziekenhuizen en 269 ambulancestations als potentiële oplaadlocaties. Ter ondersteuning van het onderzoek ontwikkelde Cenex een simulatiemodel om de historische gegevens te analyseren en inzicht te krijgen in de werking van het voertuig, het energieverbruik en de oplaadvereisten in een volledig batterij-elektrisch ambulancevlootscenario. Het simulatiemodel evalueert verschillende scenario’s waarin ambulances opladen bij ziekenhuizen, ambulanceposten of een combinatie van beide. Naast historische gegevens houdt het model rekening met de impact van batterijcapaciteit, laadsnelheid en vereiste plug-in-duur op de totale laadvraag. Een analyse van het reispatroon toonde AZN de dagelijkse afstanden en het energieverbruik van hun wagenpark, evenals de belangrijkste locaties waar hun voertuigen kunnen opladen. Het analyseren van de tijd die op die locaties wordt doorgebracht, geeft een indicatie van de beschikbare laadtijd, die op zijn beurt input is voor de analyse van de laadinfrastructuur. De resultaten geven een indicatie van de benodigde laadinfrastructuur om de huidige ritten te voltooien en identificeren de scenario’s waarin deze infrastructuur ontoereikend zou zijn. Preview Only

DynaCov

DynaCov: Dynamisch opladen van voertuigen In januari 2021 startte het onderzoeks- en ontwikkelingsproject Dynacov, wireless dynamic charging, het eerste in zijn soort in het Verenigd Koninkrijk. De gemeenteraad van Coventry leidt het DynaCov-project, samen met belangrijke leveringspartners Cenex en Coventry University. Gefinancierd door Ofgem en WPD (Western Power Distribution), bedraagt het totale budget £ 475.000 (ongeveer € 546.500) voor het onderzoek. Wireless Power Transfer (WPT) bestaat in drie vormen: 1) statisch draadloos opladen, 2) stationair draadloos opladen, en 3) dynamisch draadloos opladen. Statisch draadloos opladen wordt uitgevoerd terwijl een auto wordt geparkeerd met behulp van een pod op de grond. Als een voertuig tijdens de rit kort wordt opgeladen, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, wordt dit stationair opladen genoemd en als het tijdens het rijden wordt opgeladen, wordt dit dynamisch draadloos opladen genoemd. Project Details Projectpartners 8 Plaats Coventry Startjaar 2021 Duur 1 jaar Financier Western Distribution Context De DynaCov studie draait om dynamisch draadloos opladen. De technologie zou in verschillende toepassingen kunnen worden gebruikt, wat de overgang naar emissievrije mobiliteit ten goede zou kunnen komen. Vrachtwagens of stadsbussen kunnen bijvoorbeeld hun batterij tijdens hun werkcycli opladen in plaats van naar een specifieke laadstationlocatie te hoeven rijden. Maar het zou ook het elektriciteitsnetwerk kunnen helpen door voertuigen op momenten tijdens hun reis op te laden, in plaats van in te pluggen op piekmomenten in de stroomvraag, zoals in de vroege avond wanneer mensen thuiskomen van hun werk. De technologie werkt door middel van magnetische inductieve energie overbrenging. Energie stroomt van de ene spoel naar de andere via elektromagnetische inductie, een technologie die je misschien al elke dag gebruikt door je elektrische tandenborstel op te laden. Een strook spoelen kan onder of op het asfalt worden geïnstalleerd en een ontvanger zou onder het voertuig kunnen worden gemonteerd. Opleverproducten Samen met onze strategische partner in het Verenigd Koninkrijk voert Cenex Nederland een literatuuronderzoek uit en een haalbaarheidsbeoordeling van dynamisch draadloos opladen, gericht op de huidige en toekomstige ontwikkelingen van deze innovatieve technologie. Cenex zal ook de impact van deze technologie op de Britse elektriciteitsnetwerken beoordelen en Coventry University helpen bij het modelleren van de neteffecten van dynamisch draadloos opladen op de hoofdweg van Coventry. Partners: De Gemeenteraad van Coventry, De Universiteit van Coventry, Nationale Express, Transport for West Midlands, Hubject en Midlands Connect

Bpost Vloot Decarbonisatie Strategie

Bpost Vloot Decarbonisatie Strategie In het kader van hun reactie op de Klimaatnoodsituatie heeft de Belgische postdienst (bpost) de ambitie uitgesproken om hun milieu-impact tegen 2030 met minstens 20% te verminderen. Daarnaast zet bpost een emissievrij stadsbezorgingsnetwerk op in België, stad voor stad. Deze ambities brengen een doelstelling met zich mee voor de overgang van hun last mile bestelwagenvloot naar minimaal 50% elektrisch uiterlijk in 2030. Project Details Projectpartners 3 Locatie(s) België bpost heeft een van de grootste post- en pakketbezorgingsvloten van België, bestaande uit kleine, middelgrote en grote bestelwagens, vrachtwagens en bromfietsen, fietsen en driewielers. De vloot opereert vanuit distributiecentra in heel België, van stedelijke tot landelijke depots. Met zo’n grote verscheidenheid aan voertuigen in gebruik in een groot aantal verschillende gebruiksomstandigheden kan de elektrificatie van hun bestelwagenvloot een uitdaging zijn. Om hun ambitie te realiseren, heeft bpost de onafhankelijke adviesdiensten van PwC en Cenex in dienst gekregen om een uitgebreide strategie en implementatieplan voor elektrische voertuigen en infrastructuur te ontwikkelen om te bepalen: De ideale vlootmix voor de toekomst; door het doel van bpost om tegen 2030 een 50% elektrische last mile vloot te realiseren is de huidige vloot herzien en een flexibele, kosteneffectieve implementatiestrategie gecreërd die rekening houdt met alle emissiearme technologieën, en de impact van de invoering van lage-emissiezones binnen Belgische steden. De infrastructurele oplossingen die nodig zijn om de geïdentificeerde vlootmix te onderhouden door een langetermijnstrategie voor energie-elektrificatie en een visie op de energievoorziening op te wekken. Samen met het bovenstaande strategisch advies moest een besluitvormingsmodel worden gecreëerd om bpost in staat te stellen de bredere bedrijfseffecten van de inzet van emissiearme en emissievrije voertuigen, inclusief de typen en aantallen bijbehorende infrastructuur, op alle bpost-locaties verder te beoordelen voor een reeks verschillende implementatiescenario’s. De Ontwikkeling In samenwerking met PwC ondernam Cenex (UK & NL) een reeks activiteiten op het gebied van elektrische bestelwagens en infrastructuurmarkt en technologieonderzoek, waaronder een overzicht van de effecten die gepaard gaan met de groei van gelokaliseerd beleid zoals lage-emissiezones en autovrije zones. Bovendien werd, gebruikmakend van PwC’s eerdere analyse van de bpost-vloot, een volledig overzicht gemaakt van hun huidige vloot en de bijbehorende totale eigendomskosten (TCO), waardoor een kostenvergelijking tussen diesel- en elektrische voertuigen kon worden gemaakt. De Cenex in-house Fleet Advice Tool werd vervolgens gebruikt om het potentiële energieverbruik van gelijkwaardige elektrische bestelwagens te berekenen om de dagelijkse energiebehoeften van de toekomstige bpost-vlootmix te beoordelen. De informatie over het berekende energieverbruik werd gebruikt om een diepgaande infrastructuuranalyse van elektrische voertuigen uit te voeren om de vermogens- en laadstrategieën te beoordelen die nodig zijn om het aantal laadpunten in de bpostdepots te optimaliseren. Er werd ook een toekomstige energiestrategie ontwikkeld om bpost in staat te stellen te begrijpen hoe het geïdentificeerde elektrische voertuig en de gebouwen infrastructuur kunnen worden aangepast om het opladen van voertuigen op grote schaal mogelijk te maken. Het resultaat Het onderzoek en de analyse van Cenex werden door PwC gebruikt om een simulatiemodel te ontwikkelen, aangedreven door Microsoft PowerBI, om bpost in staat te stellen de effecten van hun decarbonisatieplannen voortdurend te evalueren en te beoordelen door middel van dynamische en flexibele scenariomodellering, met interactieve dashboards die de impact van verschillende scenario’s op zowel de totale eigendomskosten van voertuigen als de CO2-uitstoot laten zien. De analyse en resulterende oplossing voorzag bpost van een simulatietool om de kosten en operationele impact van een elektrificatie van 0 – 100% van hun last mile delivery vloot tegen 2030 te berekenen en bood een pad naar een oplossing binnen het budget- en ambitieniveau van de klant.

Milieurechtvaardigheid Effecten van emissievrije voertuigen

Milieurechtvaardigheid Effecten van emissievrije voertuigen Ondanks de aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid in de afgelopen decennia, lijden veel regio’s, met name gemeenschappen met lage inkomens en achtergestelde gemeenschappen, nog steeds onder hoge niveaus van luchtvervuiling. Emissies van de transportsector leveren een belangrijke bijdrage aan luchtvervuiling en de nadelige gevolgen voor volksgezondheid. Uitlaatemissies van auto’s en vrachtwagens dragen bij aan de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), een voorloper van ozon, en aan fijnstof (bijv. PM2,5). Het probleem wordt verergerd in gemeenschappen met lage inkomens en kansarmen; veel studies wereldwijd hebben aangetoond dat deze regio’s vaak de grootste lasten van de luchtvervuiling door de transportsector dragen. Deels vanwege hun nabijheid tot drukke wegen en vrachtfaciliteiten. Project Details Projectpartners 4 Locatie(s) Californië, Michigan en Engeland Startjaar 2022 Rapport downloaden In samenwerking met de consultants van ICF en onze GSMP-partners Cenex en Forth Mobility onderzocht Cenex NL de barrières voor een rechtvaardige overgang naar emissievrije voertuigen en doen we aanbevelingen voor overheidsinstanties. Het onderzoek werd uitgevoerd voor de International Zero-Emission Vehicle Alliance (ZEV Alliance), een samenwerkingsverband van nationale en subnationale overheden die samenwerken om de adoptie van ZEV’s te versnellen. Projectbeschrijving Drie ZEV-markten – Californië, Michigan en Engeland – werden geselecteerd om kwantitatieve analyses uit te voeren. Bepaalde waarnemingen voor de Europese en Amerikaanse markt worden kwalitatief toegelicht. Het kwantitatieve onderzoek bestond uit een analyse van ZEV-eigendom en de relatie met verschillende sociaal-demografische en EJ-indicatoren. zoekend naar verschillen in ZEV-adoptie en naar de belangrijkste factoren die hen in elke markt drijven. Voor de kwalitatieve analyse werden uitgebreide gesprekken gevoerd met EJ-stakeholders in de VS en Europa om belangrijke belemmeringen voor de acceptatie van ZEV’s in regio’s met lagere inkomens en achtergestelde gemeenschappen te identificeren. De gesprekken bestonden uit semi-gestructureerde interviews en online workshops met in totaal 15 EJ-experts en 24 organisaties die zich toeleggen op EJ. De doelen van dit onderzoek waren om de bestaande ongelijkheid in ZEV-eigendom te benadrukken, de EJ-voordelen van ZEV’s te kwantificeren en beleids- en programmaaanbevelingen te doen die verschillende overheidsinstanties kunnen implementeren om de EJ-resultaten van hun ZEV-beleid te verbeteren. Resultaten De stakeholder engagement resulteerde in de identificatie van drie belangrijke barrières voor ZEV-aanpassing. Betaalbaarheid: ZEV’s blijven onbetaalbaar voor huishoudens met een lager inkomen, bestaande stimuleringsprogramma’s hebben ZEV’s niet voldoende betaalbaar gemaakt. Toegang tot laadinfrastructuur: Regio’s met een lager inkomen, vooral degenen die huren of wonen in meergezinswoningen, hebben vaak geen toegang tot thuisladen. Beschikbaarheid van mobiliteitsopties: EJ-belanghebbenden uit Noord-Amerika en Europa vertellen dat niet elk lid van de gemeenschap geïnteresseerd is in het bezitten van een auto als er alternatieve mobiliteitsopties zijn die de voorkeur hebben. Om deze barrières op te lossen, hebben we een lijst met beleidsaanbevelingen ontwikkeld die verschillende overheidsinstanties en beleidsmakers kunnen overwegen. De belangrijkste aanbevelingen zijn: Maak gebruik van de groeiende tweedehands ZEV-markt: De markt voor tweedehandsvoertuigen kan geweldige kansen bieden voor toegang tot meer betaalbare ZEV’s. Openbare laad- en tankinfrastructuur: Toegang tot ZEV-laadstations is een belangrijke barrière voor ZEV-adoptie in regio’s met lagere inkomens, vooral voor huishoudens zonder thuisladers. Gerichte prikkels voor regio’s met een lager inkomen: De hoge initiële kosten van ZEV’s zijn een van de belangrijkste belemmeringen voor adoptie. Steun regionale mobiliteitsalternatieven: Wij geloven dat er grote kansen zijn voor overheden om te investeren in schone alternatieve vervoerswijzen. Het zal niet alleen de mobiliteit verbeteren, maar ook leiden tot minder verkeersopstoppingen en verbeteringen van de luchtkwaliteit. De rol van het elektrificeren van middelzware en zware vrachtwagens: Deze zijn een van de belangrijkste emissiebronnen die bijdragen aan volksgezondheidsproblemen in regio’s met lagere inkomens en achtergestelde gemeenschappen. Hoewel de focus van het rapport ligt op de markten in Californië, Michigan en Engeland, kunnen de resultaten van dit onderzoek nuttig zijn voor iedereen die de toegankelijkheid en rechtvaardigheid van ZEV’s wil vergroten. Cenex Nederland’s belangrijkste bijdragen Ons team legde de standpunten van in de EU gevestigde EJ-deskundigen uit de academische wereld en ngo’s vast in een reeks interviews en workshops. Verder heeft Cenex NL een kwantitatieve analyse uitgevoerd naar de relatie tussen de uitrol van ZEVs en sociaaleconomische factoren om de EJ impact van relevant beleid in verschillende EU-landen beter te begrijpen.

Essex Police en Fire & Rescue Vloot- en Infrastructuurstrategie

Essex Police en Fire & Rescue Vloot- en Infrastructuurstrategie Ter voorbereiding op het plan van de Britse regering om alle nieuwe auto’s, bestelwagens en vrachtwagens tot 26 ton tegen 2035 te verplichten emissievrij te zijn, hebben de politie van Essex en de brandweer van Essex County Cenex opdracht gegeven om een gedetailleerde zero-emissievloot- en infrastructuurstrategie te ontwikkelen. Overstappen op zero-emissie voertuigen is extra uitdagend voor politie, brandweer en andere hulpdiensten om verschillende operationele redenen. – Hulpverleningsvoertuigen zijn 24 uur per dag in gebruik, moeten op korte termijn beschikbaar zijn en kunnen met aanhoudende hoge snelheden worden gereden. – Brandweerwagens gebruiken een PTO van de dieselmotor om water op te pompen en andere brandbestrijdingsactiviteiten uit te voeren. – Regionale dekking wordt geboden door veel locaties met relatief weinig voertuigen op elk. Project Details Locatie(s) Verenigd Koninkrijk Startjaar 2023 Cenex NL ondersteunde onze collega’s bij Cenex, om in samenwerking met Essex Police en Fire & Rescue voor elke vloot een Zero Emissie Voertuig- en Infrastructuurstrategie te ontwikkelen met duidelijke aanbevelingen en een implementeerbaar vloottransitieplan. Dit werd bereikt door de volgende activiteiten: – Baseline van de huidige samenstelling van het wagenpark en de emissies. – Evaluatie van de beschikbaarheid en volwassenheid van emissievrije voertuigtechnologieën. – Beoordeling van de geschiktheid van de actieradius in de praktijk van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische voertuigen. – Bepalen van het aantal en het type benodigde laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de potentiële vraag naar hernieuwbare waterstof per locatie. – Een samenvatting van de kapitaalkosten, bedrijfskosten en emissie-effecten van verschillende scenario’s voor het vervangen van wagenparken. – Uitvoering van een evaluatie op hoog niveau van voertuigtechnologieën met ultralage emissies en hernieuwbare brandstoffen als opties om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen tijdens de overgang naar emissievrije voertuigtechnologieën. – Het ontwikkelen van een routekaart en actieplan voor de overgang van het wagenpark. Het resultaat De Zero Emissie Voertuig- en Infrastructuurstrategie biedt Essex Police en Fire & Rescue een duidelijke reeks aanbevelingen voor het bereiken van hun ambitie om over te stappen op een emissievrij wagenpark in realistische tijdschema’s. Belangrijkste bevindingen: Politie – 81% van het politiewagenpark zou kunnen worden vervangen door batterij-elektrische voertuigen die voldoende actieradius hebben om hun gemiddelde dagelijkse kilometers af te leggen en ook besparingen op de totale eigendomskosten opleveren, dit zou de uitstoot van broeikasgassen met 53% verminderen op basis van het huidige Britse elektriciteitsnet. – Responsvoertuigen zijn verantwoordelijk voor 76% van de uitstoot van broeikasgassen van het politiewagenpark, dus hoewel batterij-elektrische voertuigen al kunnen worden geïntroduceerd in non-responsrollen, is het belangrijk dat de politie van Essex emissievrije responsvoertuigen test en demonstreert om te zien welke rol ze kunnen vervullen in het wagenpark en welke operationele veranderingen nodig kunnen zijn om ze op te vangen. Brandweer & Hulpdiensten – 55% van de brandweer- en hulpdienstenvloot zou kunnen worden vervangen door batterij-elektrische voertuigen die voldoende actieradius hebben om hun gemiddelde dagelijkse kilometers af te leggen en die al besparingen op de totale eigendomskosten opleveren, dit zou de uitstoot van broeikasgassen met 16% verminderen op basis van het huidige Britse elektriciteitsnet. – Type B brandweerwagens en andere 18t vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor 64% van de uitstoot van broeikasgassen door de brandweer- en reddingsvloot. Essex Fire & Rescue zou een gedetailleerd inzicht moeten ontwikkelen in hun gebruikscycli en de markt moeten benaderen om in contact te komen met leveranciers van zero-emissie voertuigen en infrastructuur om opties te ontwikkelen voor het testen van elektrische en brandstofcel-elektrische voertuigen, om te zien welke rol ze kunnen vervullen in het wagenpark en welke operationele veranderingen nodig zijn om ze te accommoderen. Infrastructuur – Om de infrastructuurkosten tot een minimum te beperken, moeten de politie van Essex Police en Fire & Rescue samenwerken om de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op lange termijn per locatie te plannen. Een geoptimaliseerde oplossing kan worden ontwikkeld door rekening te houden met het delen van laadpunten, loadmanagement en door een beter inzicht te krijgen van de dagelijkse energiebehoeften en verblijftijden van voertuigen. Chief Officers hebben de uitgebreide analyse en het projectrapport aangenomen als de routekaart om aan hun zero-emissie ambities te voldoen. Een Chief Officer Project Board waarin de vele provisieafdelingen zijn opgenomen, zal de strategie voor verandering leveren, die mogelijk wijzigingen in het operationele leveringsmodel weerspiegelt.

Optimalisatie van de transitie van het wagenpark: Gemeente Amsterdam

Optimalisatie van de transitie van het wagenpark: Gemeente Amsterdam De gemeente Amsterdam heeft er een prioriteit van gemaakt om haar vloot in 2030 emissievrij te maken, als onderdeel van haar duurzaamheidsambities. Om deze doelstelling te bereiken is in 2019 een transitieplan opgesteld. Om tegemoet te komen aan veranderende duurzaamheidsdoelstellingen, markttrends en operationele vereisten, is echter besloten dit plan te herijken. Project Details Projectpartners 2 Locatie(s) Amsterdam Startjaar 2024 Rapport downloaden De gemeente Amsterdam heeft FIER Automotive en Cenex Nederland gevraagd om gezamenlijk de herijking uit te voeren en een advies te formuleren voor het vervolg van de transitie. Het doel was om een integrale afweging te maken van de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen, marktontwikkelingen en de operationele behoeften van de verschillende organisatieonderdelen. Dit vereiste een grondige analyse van de bestaande vloot, het identificeren van knelpunten en kansen en het formuleren van aanbevelingen voor een geoptimaliseerd transitieplan. Doelen – Herijking van het transitieplan wagenpark om te voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente Amsterdam. – Identificeer kansen voor verbeterde operationele efficiëntie en kostenbeheersing. – Het formuleren van aanbevelingen voor een integraal transitieplan dat rekening houdt met de mogelijkheden op het gebied van laadinfrastructuur, (toekomstige) marktontwikkelingen en technologische trends. Resultaten – Een geactualiseerd transitieplan dat integraal inzicht geeft in de kansen en uitdagingen van de verduurzaming van het wagenpark van de gemeente Amsterdam. -Een eindrapport met gedetailleerde inzichten en adviezen, inclusief officiële afstemming met de betrokken stakeholders. – Aanbevelingen voor een geoptimaliseerd transitieplan, met een focus op duurzaamheid, operationele efficiëntie en kostenbeheersing.