Een nadere blik op de CO2-effecten van laadpalen
Hoewel elektrische voertuigen over het algemeen de betere keuze zijn als het gaat om CO2-uitstoot, is het altijd goed om wat verder te graven en uit te zoeken waar meer verbeteringen kunnen worden aangebracht. Bij Cenex NL bieden we expertise op het gebied van zero emissie mobiliteit en de energie-infrastructuur, maar passen we ook de principes van de circulaire economie toe op veel van onze projecten. Ons werk en onderzoek met de auto-industrie en elektrische mobiliteit benadrukt de cruciale rol die elektronica speelt bij het slim en schoon maken van mobiliteit. Niet alleen door elektrische mobiliteit mogelijk te maken en uitlaatemissies te helpen beperken, maar ook vanuit het perspectief van de levenscyclus.
Dit blijkt ook uit een Life Cycle Analysis (LCA) Master Thesis van Ollie Hucks voor de Universiteit van Nottingham in samenwerking met Cenex. Ollie voerde een LCA uit om de milieu-impact van oplaadpunten voor elektrische voertuigen te onderzoeken. Met behulp van een van de toonaangevende LCA-databaseplatforms laten zijn resultaten zien dat de grootste factoren die bijdragen aan de levenscyclusemissies van het laadpunt de impact zijn van de productie van de elektronica (218 kg CO2e (86,2%) en het transport van de hardware 32,6 kg CO2e (12,89%), waar het grootste deel van de transportemissies betrekking heeft op het gebruik van luchtvracht uit China. De impactindicaties zijn een belangrijk punt om hier rekening mee te houden. Om u een idee te geven, de totale emissie-impact tijdens de levensduur van het laadpunt is gelijk aan het rijden met een (benzine) kleine gezinsauto van 1.946 km.
Deze LCA geeft duidelijk aan welke grote rol de productie- en transportfasen spelen in de milieu-impact van Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE). Als volgende stap willen we graag begrijpen wat de impact is op extra milieucategorieën en hoe de resultaten zich verhouden tot tanktechnologieën (d.w.z. brandstofpompen). Dit zou ontwerpers en wetgevers helpen meer inzicht te krijgen in wat het belangrijkste aandachtspunt is van een bepaald product om de impact op het milieu drastisch te verminderen.
Hier kan de expertise van Cenex NL een rol spelen bij het verder verkleinen van de ecologische voetafdruk van EVSE’s en het verduurzamen en circulair maken ervan. Als onderdeel van het H2020 LEVIS-project heeft Cenex NL een geïntegreerde Eco-Design Guideline and Evaluation (iEDGE) toolkit ontwikkeld om ontwerpers en productfabrikanten in de automobielsector te ondersteunen en te begeleiden bij het nemen van weloverwogen beslissingen voor circulaire ontwerpkeuzes. We passen ook Life Cycle Analysis-tools en expertise toe, die in combinatie met eco-design de nauwkeurigheid van de resultaten verbeteren, waardoor er meer vertrouwen ontstaat in het maken van de juiste keuzes.
Als u meer wilt weten over eco-design en onze iEDGE-toolkit, bekijk dan de LEVIS-blog https://greenvehicles-levis.eu/blog-eco-design/ of neem contact op om te verkennen!
Een grote dank gaat uit naar Ollie voor zijn werk aan zijn scriptie!