Maximalisering van de voordelen in de uitrol van elektrische stepjes in steden
Hoewel we in Nederland misschien tot 2023 moeten wachten voordat de gedeelde elektrische step beschikbaar komt, zijn ze in veel steden in Europa niet meer weg te denken. Bij Cenex Nederland geloven we dat elektrische stepjes een plaats hebben in het transportnetwerk, als first- en last mile reisoplossingen die inclusief en duurzaam zijn. Om echter de valkuilen te vermijden die gepaard gaan met de introductie van de nieuwe dienst (bijvoorbeeld gevaarlijk gebruik, rommelige trottoirs) moeten we leren van de ervaringen van andere steden.
Als onderdeel van het EIT Climate KIC-project SuSMo heeft Cenex een overzicht gemaakt van de manier waarop verschillende steden omgaan met gedeelde elektrische stepjes. Focus op het beleid van de steden, de impact van de elektrische stepjes en de belangrijkste overwegingen voor de uitrol.
Aan de beleidskant is het duidelijk dat regelgeving essentieel is om de mogelijke negatieve effecten van elektrische stepjes te beperken. Dit betekent dat lokale overheden een actieve rol moeten spelen bij het reguleren van de inzet van e-scooters in hun regio’s, om ervoor te zorgen dat e-scooters voldoen aan hun behoeften en ambities. Denk hierbij aan parkeervoorschriften, snelheidslimieten, aanbestedingen voor de exploitanten, verzekeringen en duurzaamheid.
De elektrische step kan helpen de congestie te verlichten door korte binnenstedelijke autoritten te vervangen. Ze kunnen ook de reistijd van deze ritten verkorten, omdat de gemiddelde snelheid in de binnenstad vaak lager is dan de snelheid van de elektrische step. Bovendien hebben elektrische stepjes, met een CO2-uitstoot van 35-67 gram per kilometer gedurende hun levensduur, een kleine koolstofvoetafdruk in vergelijking met de particuliere benzineauto (220-350 g/km). Dit is nog steeds meer dan het openbaar vervoer of actief reizen, daarom moeten elektrische step ritten gericht zijn op het vervangen van privé-autoritten en het vullen van gaten in het vervoerssysteem waar openbaar vervoer en actief reizen niet haalbaar zijn.
Bij de uitrol is samenwerking tussen exploitanten en lokale autoriteiten van cruciaal belang om elektrische stepjes goed te integreren in het transportsysteem van de stad. Openbaar vervoer en actief reizen moeten de ruggengraat vormen van duurzame stedelijke mobiliteit, micromobiliteitsdiensten moeten deze vervoerswijzen ondersteunen.
Over het algemeen denken we dat steden kunnen profiteren van de introductie van elektrische stepjes wanneer ze op de juiste manier worden beheerd. Door openheid, planning en regulering vormen elektrische stepjes een groot stuk van de puzzel bij het koolstofvrij maken van stedelijk vervoer.
Voor een diepere kijk op de belangrijkste lessen, zie het rapport aan de rechterkant.