De afgelopen vijf jaar is het aantal emissievrije bussen in de Europese Unie snel uitgebreid. Van de allereerste pilots in Europa tot grootschalige implementatie in verschillende landen: de ZE Bus-markt is in rap tempo volwassen geworden. In Nederland heeft het Landelijk Akkoord (BAZEB) zonder twijfel bijgedragen aan deze groei. Naast een duidelijke politieke ambitie hebben ook economische stimulansen bijgedragen: in contracten met een looptijd van ten minste 15 jaar: batterij-elektrische bussen zouden hun dieselequivalenten overtreffen in termen van exploitatiekosten om de hogere investeringskosten te compenseren.
Een andere gamechanger voor het openbaar vervoer is de ontwikkeling van Bus Rapid Transit-systemen. Een systeem met voertuigen die groot genoeg zijn om grote groepen reizigers te ontvangen, zonder de infrastructurele complexiteit en onderhoudskosten van spoorgebonden systemen.
-
Projectpartners
45
-
Locatie(s)
Spanje, Nederland, Griekenland, Tsjechië, Italië,
-
Startjaar
2023
-
Duur
4 jaar
In het eBRT2030-project werkt een consortium van 45 internationale partners samen aan een nieuw systeem dat de nieuwste batterij-ZE Bus-technologieën combineert met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Bus Rapid Transit-systemen. Het idee is om een systeem van systemen te ontwikkelen dat kan worden gerepliceerd in andere Europese steden en andere delen van de wereld.
Doelen
Het eBRT2030-project zal een nieuwe generatie geavanceerde volledig elektrische, stedelijke en peri-urbane Europese Bus Rapid Transit (BRT) creëren, verbeterd met nieuwe automatiserings- en connectiviteitsfunctionaliteiten, om duurzaam stadsvervoer te ondersteunen door de kosten/km/passagiers, TCO, broeikasgasemissies en verontreinigende emissies en verkeerscongestie te verminderen. Het eBRT2030-project wordt ontwikkeld via drie hoofdlijnen:
- De ontwikkeling van technologiegerichte belangrijke innovatieve oplossingen voor BRT, zowel op systeem- als subsysteemniveau, op het niveau van voertuig, infrastructuur, werking en IoT-connectiviteit
- 7 demo’s van innovatieve oplossingen van BRT-systemen in de praktijk, zowel door de stad en de operator geleid als gericht op BRT-systemen, of gericht op specifieke technologische innovatie op subsysteemniveau die klaar zijn voor BRT-operaties, in Europa en buiten Europa (in Latijns-Amerika en Oost-Afrika), en volledig geïntegreerd in het hele stedelijke mobiliteitsscenario
- De definitie van een nieuw Europees concept van Bus Rapid Transit voor het jaar 2030, waarbij gebruik wordt gemaakt van evaluatie, vermenigvuldiging en replicatie van de real-operation test van innovaties, die de prestaties van het hele Europese stadsbussysteem verbeteren. Alle steden in eBRT2030 hebben al BRT-lijnen in gebruik of zullen in 2023 worden gelanceerd, en zetten zich sterk in om te innoveren met elektrificatie-, automatiserings- en connectiviteitstechnologie die is afgestemd op de kenmerken van Europese busactiviteiten
Cenex NL belangrijkste bijdragen
Cenex NL neemt het voortouw bij het ontwikkelen van een wereldwijd evaluatiekader en een impactbeoordelingsmodel. We zullen ook een rapport schrijven over een operationele tool met TCO, LCA en socio-economische optimalisatie. Zodra de demonstratieprojecten hebben plaatsgevonden, zullen we een lokale beoordeling van de individuele eBRT-demonstratoren maken. De wereldwijde beoordeling en de geleerde les die zal worden geproduceerd, moeten worden gebruikt om een replicatiestrategie te creëren.
Cenex NL zal ook een rol spelen bij het creëren van technisch trainingsmateriaal dat door anderen kan worden gebruikt om eBRT-systemen te implementeren. We zullen bijdragen aan het geven van deze trainingen, aan het verspreiden van kennis en zullen actief communiceren over de lessen van dit project.
Alstom, Applus IDIADA, Arriva, ASSTRA, AVL, CERTH, Cenex Nederland, Connexxion, Consorci Centre de Recerca Matemàtica, Dopravni podnik hl. m. Prahy, Ebusco, Elektroline, Enel X, ERTICO, FACTUAL Consulting, Fraunhofer, GRUPO ETRA, Heliox, ICCS, IRIZAR e-mobiliteit, IETT, IVECO BUS, K2, Nemi Mobility Solutions, NTUA (Nationale Technische Universiteit van Athene), OASA, Operadora Distrital de Transporte SAS (ODT), POLIS, RINA, Rupprecht Consult, Scania, Semitan, ŠKODA, Stadtwerke München, START ROMAGNA, SYSTRA, TECNALIA, TEMSA, trolley:motion, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Trivector Traffic, UITP, Universiteit van Bologna, UPC (Universitat Politècnica de Catalunya), UPCE (Universiteit van Pardubice), UEMI, Volvo Buses, VTT (Technisch Onderzoekscentrum van Finland), VUB (Vrije Universiteit Brussel)
