EU V2G-project installeert innovatieve energietechnologieën bij gemeenteraad

De gemeenteraad van Nottingham zal hergebruikte EV-batterijen installeren naast andere innovatieve energietechnologieën om de uitstoot te verlagen via het CleanMobilEnergy pilotproject.

Plaatsing van het onderstation in Nottingham. Credit: Steve Cornes/Nottingham City Council

Als een van de vier stadspilots in het Interreg NW Europe CleanMobilEnergy (CME) -project heeft de gemeenteraad van Nottingham zich ertoe verbonden zijn Eastcroft Depot om te bouwen, klaar voor de behoeften van een koolstofvrije toekomst.

Dit omvat het upgraden van de elektriciteitstoevoerverbinding op de lokatie, waardoor deze geschikt is voor een geëlektrificeerde strategie en het installeren van innovatieve technologieën om de conversie van zijn operationele voertuigen naar emissievrije alternatieven te ondersteunen.

De innovatieve technologieën omvatten:

  • 40 bidirectionele vehicle-to-grid (V2G) laders en 40 V2G-compatibele vlootvoertuigen, waaronder auto’s, bestelwagens, vrachtwagens, veegmachines en vuilniswagens.
  • een batterij-energieopslagsysteem (BESS) met behulp van hergebruikte end-of-life EV-batterijen die in totaal ongeveer 600 kW / 720 kWh extra opslagcapaciteit en flexibiliteit ter plaatse bieden, die vorige week ter plaatse arriveerden.
  • 138 kW fotovoltaïsche opwekking.
  • een reeks verschillende slimme laadsystemen afgestemd op de eisen van de verschillende soorten voertuigen.

Bidirectionele V2G-laders in Nottingham. Credit: Steve Cornes/Nottingham City Council

Deze systemen zullen worden aangestuurd met behulp van intelligente energiebeheersystemen die zijn geoptimaliseerd om de koolstofintensiteit te minimaliseren en de economische waarde te maximaliseren.

Het totale systeem wordt gemonitord en verder geoptimaliseerd met aanbevelingen met behulp van de RE-Move-tool die is ontwikkeld door het CME-consortium.

Jorden van der Hoogt, Strategy and Innovation Lead: “Met de toegenomen adoptie van hernieuwbare energie en elektrische mobiliteit neemt de mismatch tussen vraag en aanbod toe, waardoor het elektriciteitsnet onder druk komt te staan.

“Door de ontwikkeling van een geïntegreerd energiemanagementsysteem genaamd RE-Move, worden assets binnen het energiesysteem waar mogelijk bewaakt en gecontroleerd. Op piekmomenten wordt de vraag verminderd of wordt een overschot aan (hernieuwbare) energie opgeslagen in batterijopslagsystemen.

“Het controleren van alle assets vanaf een hoger niveau heeft het potentieel om het gebruik van hernieuwbare energie te maximaliseren en de behoefte aan dure netversterkingen te verminderen.”

Voorbeeld van een BESS. Credit: Connected Energy

Matt Knight, Hardware Trials & Data Integration Lead, zei: “Dit is een spannende mijlpaal voor CleanMobileEnergy en de gemeenteraad van Nottingham.

“Cenex en Cenex Nederland hebben de gemeenteraad van Nottingham op meerdere manieren ondersteund voor de vijfjarige duur van het CME-project over technische aspecten van voertuigen met ultralage emissies en laadinfrastructuur.

“De experts die aan het project werken, hebben activiteiten van energiebehoeften gemodelleerd, technische ondersteuning geboden aan inkoopactiviteiten van de V2G- en BESS-systemen en gegevensanalyse- en rapportageactiviteiten uitgevoerd van de voordelen die de regeling voor de stad zal opleveren.

“We zijn verheugd om de impact van deze technologieën te zien en hopen dat meer gemeenten in de toekomst soortgelijke systemen zullen installeren.”