Tweede leven van e-truck accu’s voor duurzame logistiek

De wegtransportsector in de Europese Unie (EU) is getuige van een sterke toename van de acceptatie van elektrische vrachtwagens (e-trucks), waarbij de verkoop van zware voertuigen verdrievoudigt. Batterijen zijn een cruciaal onderdeel voor het koolstofvrij maken van de transportsector, maar ze vormen tot 40% van de totale eigendomskosten (TCO) van e-trucks en 40% van de uitstoot van broeikasgassen (BKG) bij de productie van e-trucks. Deze studie heeft tot doel een uitgebreid overzicht te geven van het hergebruik en de herbestemming van batterijen van e-trucks wanneer ze het einde van hun eerste levensduur (EOFL) bereiken.

Vrachtwagenbatterijen bereiken doorgaans het einde van hun eerste levensduur (EoFL) in e-trucktoepassingen wanneer hun capaciteit daalt tot 80%. Na dit einde van de eerste levensduur behouden de batterijen nog steeds een aanzienlijke restwaarde.

De wereldwijde vraag naar batterijen bedraagt 4,3 terawattuur (TWh) voor mobiliteitstoepassingen en 421 gigawattuur (GWh) voor stationaire toepassingen. Dit biedt een belangrijke kans voor wagenparkeigenaren om batterijen te hergebruiken of opnieuw te gebruiken voor toepassingen met een tweede leven in deze markten. De levering van Second Life Battery (SLB) voor stationaire toepassingen zou jaarlijks meer dan 200 GWh kunnen bedragen, wat neerkomt op een markt ter waarde van $30 miljard wereldwijd.

Naast het verkopen van batterijen op de markt, kunnen ze ook worden gebruikt bij oplaaddepots. Het hergebruiken van EoFL e-truck-batterijen voor stationaire toepassingen bij laaddepots zal naar verwachting de kapitaalkosten van de oplaadsystemen met ongeveer 25% verlagen, met bijzondere voordelen in overbelaste netten.

Uitdagingen voor het gebruik van batterijen in een tweede leven zijn onder meer de moeilijkheid om een reeks verschillende batterijen op schaal te sorteren en te sorteren, nauwkeurige voorspelling van de resterende levensduur van de batterij, het wijzigen van de vereisten voor het batterijbeheersysteem voor verschillende toepassingen voor een tweede leven, het waarborgen van de veiligheid en de complexiteit van het demontage- en herbestemmingsproces. Deze processen zijn complex en momenteel niet economisch levensvatbaar. Ontwikkelingen in de momenteel onvolwassen batterijnormen zullen naar verwachting helpen deze uitdagingen aan te pakken.

Ten slotte omvat de studie ook enkele casestudy’s waarin tweede levensbatterijen in de praktijk zijn gebruikt, evenals enkele opkomende bedrijfsmodellen in de sector, die producten en diensten aanbieden die verband houden met tweede levensbatterijen.