In 2021 heeft Innovate UK financiering toegewezen om het potentieel van batterij-elektrische vrachtwagens in real-world scenario’s te demonstreren. DAF, een vooraanstaande vrachtwagenfabrikant, leidde een project om een vloot van twintig 19-tons starre elektrische vrachtwagens in te zetten in negen vloten in de publieke sector in verschillende regio’s van Engeland. Het primaire doel was om een onpartijdige evaluatie uit te voeren van de prestaties van deze voertuigen, waarbij objectieve gegevens werden gegenereerd om de industrie te informeren over de voordelen en beperkingen van de integratie van elektrische vrachtwagens.
Deze inspanning betekent een opmerkelijke vooruitgang in de transportsector en signaleert een verschuiving naar een duurzamer traject. Met deze wetenschappelijke basis kan de industrie weloverwogen beslissingen nemen en vooruitgang boeken in de richting van milieuvriendelijkere praktijken. Het betekent een bescheiden stap in de richting van een meer veelbelovende en duurzame toekomst voor toekomstige generaties.
Cenex ging deze uitdaging aan toen ze door DAF werden aangesteld als onafhankelijke partner voor proefmonitoring en studie. Er werd een projectwebsite opgezet om live gegevens en bevindingen van de proef te verspreiden, en om een vlootplanningstool te demonstreren voor belanghebbenden die overwegen hun vrachtwagenvloot over te schakelen op elektrisch.
Cenex NL ondersteunde onze collega’s bij Cenex bij de levenscyclusanalyse van de Battery Electric Truck Trial om inzicht te krijgen in de milieu-impact gedurende de gehele levensduur van een vrachtwagen, van de productie van grondstoffen tot de constructie, het reguliere gebruik en het einde van de levensduur. De beoordeling had betrekking op zowel een elektrische vrachtwagen als het dieselequivalent om een vergelijking van het verschil mogelijk te maken.
Het resultaat
De resultaten bieden cruciale inzichten in de milieu-impact van de overgang naar elektrische vrachtwagens, met de nadruk op emissies tijdens de productie, verschillende gebruiksscenario’s en scenario’s aan het einde van de levensduur.
- Tijdens de productiefase stoot de elektrische variant 1,6 keer meer uitstoot uit in vergelijking met de dieseltruck, voornamelijk toegeschreven aan het productieproces van de batterij.
- De emissies tijdens de gebruiksfase variëren aanzienlijk, afhankelijk van de elektriciteitsbron. De standaard Britse netmix resulteert in minder dan de helft van de uitstoot van een dieselvrachtwagen, terwijl Deense elektriciteit een vermindering van bijna 90% kan bereiken. Omgekeerd kan een net dat afhankelijk is van steenkool een toename van 13% in emissies ervaren in vergelijking met diesel.
- Ondanks de hogere productie-emissies resulteren de grote afstanden die doorgaans door vrachtwagens worden afgelegd in aanzienlijke besparingen tijdens de gebruiksfase. Met de standaard Britse netmix kan het milieu in iets meer dan een jaar worden terugverdiend.
Samenvattend onderstreept de analyse van de emissies van elektrische vrachtwagens de complexiteit en kansen bij de overgang naar duurzame transportoplossingen. Ondanks uitdagingen op het gebied van productie-emissies en variabiliteit in gebruiksemissies, onthult de studie een weg naar milieuterugverdientijd. Deze inzichten vormen de basis voor strategische beslissingen die gericht zijn op het bevorderen van een groenere toekomst in de zware transportsector.
